Synd for Wales, men sikkert en lettelse for Daimler: Ineos, som skal bygge en moderne versjon av gamle Defender, skal overta den gamle Smart-fabrikken i Hambach. Dermed ryker det 500 jobber i Wales.
Jim Ratcliffe er en av Storbritannias rikeste, formuen er bygget på kjemisk industri. I tillegg til at han driver med små distraksjoner som å bygge båt for å vinne America’s Cup, syntes han Land Rover gjorde noe helt galt da de lanserte sin nye Defender.
For en skikkelig serieproduksjon hadde han blinket ut et område i Wales, ikke langt unna Bridgend, der Ford stengte en motorfabrikk og området tapte 1500 arbeidsplasser.
Det har selvfølgelig blitt masse politisk støy etter at han besluttet å flytte ut, og Brexit-tilhengeren, Sir Jim, blir selvfølgelig sett på som en forræder mot sin egen sak.
– Da Daimler kom opp med Hambach var det en enestående mulighet vi simpelthen ikke kunne ignorere, sa han.
– Denne plasseringen, noen kilometer fra Baden-Württemberg og rett i nærheten av Tysklands bilindustri-hjerte, vil gi tilgang til en kjede underleverandører, en spesialisert og dyktig arbeidskraft og til markeder som vi ikke finner make til noen andre steder, sier Ineos.
For Daimler er dette et harmonisk grep i innsatsen for å slanke selskapet.
Det er sagt at de to sammen skal sørge for 1300 arbeidsplasser i området. Ineos skal også fortsette å bygge EQ Fortwo på kontrakt en stund fremover.
De første Grenadier skal trille av samlebåndet på slutten av året, og møte sine første kunder på våren 2022.