-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Slik blir nye MAN TGE
Her er de første offisielle bildene av lastebilprodusentens nye varebil.
MAN TGE er omtalt flere ganger i YrkesBil, men noen bilder av bilen har vi ennå ikke sett – før nå.
Kassevognen er i realiteten er en Volkswagen Crafter, men som vi ser av bildene har MAN fått lov til å sette sitt preg på TGE-fronten.
Skal ikke være i tvil
TGE har en annen grill enn Crafter, med bokstavene MAN og merkets løvesymbol godt synlig på svart bakgrunn, i tråd med profilen de nye lastebilene skal ha.
– TGE er nå en del av MAN-familien, og vi har designet fronten slik at du ikke skal være i tvil om slektskapet med de store lastebilene når du ser varebilen, forklarte sjefsdesigner i MAN, Rudolf Kupitza, da vi snakket med ham i München i juli.
Da var imidlertid ikke bilens utseende offentlig kjent ennå. Men ut fra de nye bildene må vi vel gi ham rett i at MAN-slektskapet er tydelig i fronten – men kun der.
VW-logoen er også byttet ut andre steder på og i bilen, men her er det ikke gjort designmessige endringer.
«Full range»
Med TGE ønsker MAN å bli en «full range»-tilbyder, mellom tre og 44 tonn.
Selskapet opplyser i en pressemelding at det vil tilbys to akselavstander, tre takhøyder og tre karosserilengder. Maksimalt lastevolum blir 18,3 kubikkmeter, med inntil 1,5 tonn nyttevekt.
Motoren er en toliter turbodiesel med fire effektalternativer; 102, 122, 140 og 177 hestekrefter.
Bilen er selvsagt også proppet med Volkswagens siste innen sikkerhetsutstyr og digital teknologi.
MAN opplyser at TGE vil være i salg fra mars 2017, med produksjonsstart i april. I Norge må vi imidlertid vente helt til første kvartal i 2018 før varebilen blir tilgjengelig
– Infrastrukturen må tilrettelegges i de forskjellige markedene og man har valgt å starte med de største markedene. Produksjonen av bilene vil stige suksessivt etter hvert som infrastrukturen er på plass. Fordelen for Norge er at norsk logistikk, reservedels -og servicestruktur er 100 prosent forberedt og oppdatert for TGE når den lanseres her, sier markedskoordinator Katharina Fjeld i MAN Truck & Bus Norge AS til YrkesBil.no.
Egen salgsorganisasjon i Norge
MAN Truck & Bus Norge AS opplyste til YrkesBil i vinter at de vil opprette en egen salgsorganisasjon for varebil i forbindelse med lanseringen av TGE, med en dedikert ansvarlig for satsningen.
– Vi tror veldig på konseptet som lastebilverkstedene våre står for, med lange åpningstider, fleksibel tilgjengelighet og alt sånt. Det vil vi også tilby TGE-kundene. Lastebileiere som også har et antall slike varebiler blir trolig den største kundegruppen, uttalte daværende MAN-sjef i Norge, Bård Ljones Stenberg.
På spørsmål om hvilket volum han så for seg for TGE, svarte han:
– Totalmarkedet for 3 til 5,5 tonn er vel drøyt 2.000 biler i året, og hvis vi da for MAN setter oss et markedsmål på 15 prosent, så snakker vi rundt 300 kjøretøy i året.