Det er ikke mange førere av el-lastebil som får se varselskilt om isbjørn langs veien de kjører. Nå får Posten-sjåførene på Svalbard oppleve dette.
Det er ikke mange førere av el-lastebil som får se varselskilt om isbjørn langs veien de kjører. Nå får Posten-sjåførene på Svalbard oppleve dette.
Det er ikke mange førere av el-lastebil som får se varselskilt om isbjørn langs veien de kjører. Nå får Posten-sjåførene på Svalbard oppleve dette.

Tar i bruk el-lastebil på Svalbard

Etter en vellykket testperiode i de arktiske strøkene, skal den batterielektriske 19-tonneren fra Scania nå tjenestegjøre på fast basis.

Dermed vil all Postens distribusjon av pakker, post og gods i Longyearbyen skje med elektriske kjøretøy.

Det opplyser selskapet i en pressemelding.

- Mye miljøarbeid handler om å bryte barrierer. At Posten nå har satt verdens nordligste el-lastebil inn i ordinær drift i Longyearbyen, 78 breddegrader nord, er til stor glede for ansatte og kunder og jeg håper det er til inspirasjon for andre, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Posten har testet den elektriske lastebilen fra Scania under arktiske forhold på Svalbard i en måned.

Kjøretøyet har bestått testen og blir nå satt inn i ordinær drift sammen med Postens øvrige elektriske varebiler som ifølge konsernet sørger for at logistikken i Longyearbyen er mest mulig bærekraftig.

Samtidig ligger det åpenbart en viss symbolikk i det å benytte elektriske kjøretøy under de røffe klimatiske forholdene på Svalbard, selv om kjøretøyene trolig ikke har de lengste kjøredistansene per dag.

Posten-konsernet har i dag fem el-lastebiler og har bestilt 65 nye el-lastebiler.

Ved inngangen til 2022 benyttet 37 prosent av Postens kjøretøy fornybare energikilder

Powered by Labrador CMS