Scania P25 BEV B6x2NB med JOAB krokpåbygg.
Scania P25 BEV B6x2NB med JOAB krokpåbygg.

Satser på elektrisk krokløftbil: – Vi må tørre å ta noen nye valg

Norsk Scania har levert sin første hel-elektriske krokløftbil, en P25 BEV, til Peter Løvaas Transport AS.

Publisert

Sørlandsbedriften Peter Løvaas Transport AS er leverandør av krantjenester, transport og renovasjon i Kristiansand og omegn.

Selskapet startet for over 100 år siden med hest og vogn, som fortsatt figurerer på logoen deres. Nå er de i gang med nye «nullutslippsalternativ» for kundeoppdrag i Agder, og er på sett og vis tilbake til «utslippsfri» transport som de startet med.

Ifølge pressemeldingen fra Norsk Scania har Alf Ruben Wiese Møll, daglig leder i Peter Løvaas Transport AS, i mange år ønsket seg hel-elektrisk krokløftbil i flåten.

Nå i januar fikk han endelig kjøre den nyankomne batteridrevne elektriske krokløftbilen

– Vi er helt sikre på at denne investeringen er viktig og riktig – ikke minst for våre ansatte. At vi nå tar en så aktiv del av det grønne skiftet, skaper interesse for og tidlig kunnskap om elektriske kjøretøy blant våre ansatte. Det skaper stolthet. At sjåførmassen vår er svært stabil med få utskiftninger, gjør oss i stand til å levere best på kvalitet på alle oppdrag. For å kunne fortsette med det, må vi tørre å ta noen nye valg, sier Alf Ruben Wiese Møll i Peter Løvaas Transport AS.

Krokløftbilen ble levert ut hos Norsk Scanias avdeling i Kristiansand.

– Det er med stolthet vi har levert den første hel-elektriske Scania krokløftbilen i Norge, sier Geir Christoffersen, selger ved Norsk Scania, avdeling Arendal og Kristiansand.

Alf Ruben Wiese Møll (t.h.), daglig leder i Peter Løvaas Transport AS, sammen med to av selskapets ansatte og den nyanskaffede helelektriske krokløftbilen.
Alf Ruben Wiese Møll (t.h.), daglig leder i Peter Løvaas Transport AS, sammen med to av selskapets ansatte og den nyanskaffede helelektriske krokløftbilen.

Bak drivlinjevalget ligger det flere vurderinger til grunn: hvilke ruter kunden kjører, hvilke spesifikasjoner de har på bilene, ladeinfrastrukturen i området samt om bedriften er klar for skiftet.

Spesifikasjoner

Scania P25 BEV B6x2NB med JOAB krokpåbygg.

Totalvekt 28000kg.

Kontinuerlig effekt: 230kW / maks effekt: 290 kW.

– Scania kan bidra med å analysere flåtedata og legge en plan for å ta steg mot elektrifisert flåte. Nye krav og utfordringer for industri og individuelle bedrifter betyr nye typer løsninger, fortsetter Christoffersen.

– Ved å være først ute med fossilfri tømming av avfall på byggeplasser, håper vi å inspirere andre til også å ta steg mot nullutslippsalternativ. Denne krokløftbilen vil gi oss viktig lærdom om el-bil i en tidlig fase, sier Wiese Møll.

Powered by Labrador CMS