Katastrofetall for varebiler…

Men bare om man leser statistikk som en viss herremann. 29 prosent nedgang i januar 2014 har delvis en fornuftig forklaring.

Publisert

VAREBIL: Årets første måned ga et varebilresultat som ligger langt under tilsvarende måned i 2013. Vi snakker om bare 1944 mot 2753 biler, viser tallene fra OFV.

Men en stor del av årsaken kan vi spore tilbake til november og desember 2012. I akkurat de to månedene hadde varebilselgerne store problemer med å få registrert biler grunnet teknisk kluss hos myndighetene.

Og da dette ble fikset opp i rundt årsskiftet, ga det en solid boom av registreringer i januar 2013 – biler som skulle ha været på veien i slutten av 2012.

Nedgangen på 29 prosent blir dermed en kunstig sammenlikning.

De norske bilimportørene er rimelig sikre på at vi i 2014 ender på samme nivå som i 2014 – rundt 30.000 biler totalt. Det betyr i så fall en registreringstakt på rundt 2500 biler i måneden.

Men heller ikke det nivået er nådd i januar 2014. Og selv om vi korrigerer for en ekstra lang jule- og nyttårsfeiring for folk flest denne gangen, må man kunne si at nedgangen tallene gir en viss grunn til bekymring. Her er resultatene for de 10 største varebilmerkene:

Går vi inn på segmentnivå, er det først og fremst SUVene som taper terreng, her er tilbakegangen hele 76 prosent, men også den såkalte Tourans-klassen fortsetter å falle.

I den andre enden av skalaen finner vi de mellomstore kassebilene, som nå er i ferd med å ta tilbake tapt terreng fra de siste årene. Her kommer både nye Ford Transit Custom og Toyota Proace som raketter nå.

Også blant de største kassebilene er det gledelig utvikling, med 12 prosent framgang i et totalmarked som synker med 29 prosent! Nye Sprinter er tydeligvis populær, mens Iveco Daily overraskende har skjøvet VW Crafter ned fra sølvplassen.

Du finner komplett tabelloversikt i februarutgaven av YrkesBil.

Januar 2014

Antall

Prosentandel

Endring 2013, prosent

1. Volkswagen

719

37,0

-40,4

2. Mercedes

213

11,0

-13,8

3. Ford

198

10,2

-33,6

4. Peugeot

196

10,1

1,0

5. Toyota

156

8,0

-2,5

6. Citroen

153

7,9

-24,3

7. Nissan

62

3,2

63,2

8. Opel

54

2,8

-35,7

9. Fiat

45

2,3

-10,0

10. Isuzu

32

1,6

-47,5

Total alle

1944

100

-29,4

Powered by Labrador CMS