-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Varebiler 10 prosent minus i 2012
Av tekniske årsaker ble det en slakk avslutning på varebilåret 2012. Men ett merke alene tok 39 prosent andel i desember.

TREND? Med 24 prosent nedgang i november og hele 35 prosent tilbake i desember, da burde det være grunn til å frykte fremtiden.
Skal denne utviklingen fortsette? Antagelig ikke.
Etter det vi skjønner ligger det altså «tekniske» årsaker med nye typegodkjenninger bak disse tallene. Og det tekniske har ligget hos Vegdirektoratet, ikke hos bilimportørene.
Problemet skal ha vært løst i slutten av desember, men altså ikke tidsnok til å veie opp for nesten to måneders redusert registrering.
Totalt antall registrerte varebiler i 2012 endte dermed på 31.850 enheter. Det er 10,3 prosent under de 35.512 som ble påskiltet i 2011.
Merket som skinner
Vi kan slå fast at VW Nytte igjen gjorde et kjempeår på alle fronter:
* Øker totalt i et synkende marked, opp 3,5 %
* Øker andelen i alle egne segmenter
* Overgår egne ambisjoner, med 35,1 % markedsandel
Og da proppen rundt nye typegodkjenninger omsider løste seg før jul, klarte merket å få ut nok biler til hele 38,5 % markedsandel i desember alene.
I sum betyr volumet av varebiler fra VW Nytte at de merket nå er etablert minst en divisjon over konkurrentene. Dermed er det også vanskelig å se utfordrere i horisonten. I 2013 er antagelig den største utfordringen å ikke bli blasert.
Kampen om sølvet
Selv om det tok litt tid før det utkrystalliserte seg, har Peugeot gjort 2. plassen til sin for lenge siden.
Peugeot dro endelig forbi Toyota fra oktoberslutt. Og både i november og desember har de med ettertrykk også sikret posisjonen foran Ford med solide andeler.
Heller ikke Citroen har hatt noe å svare med mot slutten av året, og skal kanskje heller prise seg lykkelige for at ikke Mercedes fikk ut nok Citan til å kapre 5. plassen fra dem.
Neste års dogfight
Mercedes har på sin side tatt steget opp i klassen blant de «1+5 store».
En økning fra 6,0 til 6,7 % markedsandel i 2012 var riktignok ikke helt etter planen Mercedes la ved inngangen av året. Målet lå på 8,3 %. Men foreløpig ser det jo ut som om ting bare tar litt lenger tid.
VW er det som sagt antagelig lite å gjøre med – men i prinsippet kan hele denne gjengen fighte om 2. plass i «Varebil-NM 2013»:
* Peugeot
* Toyota
* Ford
* Citroen
* Mercedes
Og så er det Fiat, da
Blant resten av varebilmerkene er Fiat i en klasse for seg.
Merket øker med over 20 % - og det klatrer forbi tre konkurrenter på tabellen. Nissan, Opel og Mitsubishi er passert.
Det hyggelige for Fiat er at alle modellene har dradd lasset – ikke bare Doblo slik man lett kunne tro.
Med totalt 3,4 % markedsandel er nok volumet likevel for lavt til at det er realistisk å håpe på ytterligere avansement på listen i 2013.
Kort om modellene
Sprinter/Crafter-segmentet. Blant de største bilene øker nesten alle modellene. Sprinter er fortsatt klar leder, men Crafter nærmet seg halve volumet av storebror. Forholdet på 605 mot 292 biler sier likevel sitt. Også Renault Master og Fiat Ducato er med på oppturen, med kraftig prosentvis økning.
Caddy-segmentet. Soleklar seier til Caddy, som økte 13,5 %. Men også Peugeot Partner holder godt stand, og øker distansen ned til Citroen Berlingo og Ford Connect.
Transporter-segmentet. I vakuumet etter Toyota Hiace tar VW tar klar seier, mens
Mercedes Vito tar en like klar 2. plass. Utgående Ford Transit tapte mye terreng, mens Peugeot Partner kan vise til pen fremgang.
Pickup-segmentet økte. Toyota Hilux er stadig klar segmentleder med 1046 biler, opp 8,7 prosent fra 2011. VW Amarok på sølvplass har kun 723 biler, og «trues bakfra» av Isuzu D-Max som gikk ut med 669 biler.
Varebil-SUVene holder brukbar stand. Toyota Land Cruiser er konge på topp. Med 687 biler kan man knapt si at kongen truet av Mitsubishi Pajeros 410 på 2. plass.
Touran-segmentet stupte med 36 %, og Touran selv med 38 %. Nykommeren Fiat Freemont er klassens eneste «vinner», med 99 rgistrerte biler i 2012.
Og hva er utsiktene for i år?
Det kan du lese om i YrkesBils januarnummer.
Men når vi vet hva problemet har vært i november og desember, kan vi fort slå fast at det kommer til å bli knalltall i januar 2013.
YrkesBils anslag er at det ligger rundt 500 «2012-biler» i rest som dukker opp i januarstatistikken.