-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Varebiler 10 prosent minus i 2012
Av tekniske årsaker ble det en slakk avslutning på varebilåret 2012. Men ett merke alene tok 39 prosent andel i desember.
TREND? Med 24 prosent nedgang i november og hele 35 prosent tilbake i desember, da burde det være grunn til å frykte fremtiden.
Skal denne utviklingen fortsette? Antagelig ikke.
Etter det vi skjønner ligger det altså «tekniske» årsaker med nye typegodkjenninger bak disse tallene. Og det tekniske har ligget hos Vegdirektoratet, ikke hos bilimportørene.
Problemet skal ha vært løst i slutten av desember, men altså ikke tidsnok til å veie opp for nesten to måneders redusert registrering.
Totalt antall registrerte varebiler i 2012 endte dermed på 31.850 enheter. Det er 10,3 prosent under de 35.512 som ble påskiltet i 2011.
Merket som skinner
Vi kan slå fast at VW Nytte igjen gjorde et kjempeår på alle fronter:
* Øker totalt i et synkende marked, opp 3,5 %
* Øker andelen i alle egne segmenter
* Overgår egne ambisjoner, med 35,1 % markedsandel
Og da proppen rundt nye typegodkjenninger omsider løste seg før jul, klarte merket å få ut nok biler til hele 38,5 % markedsandel i desember alene.
I sum betyr volumet av varebiler fra VW Nytte at de merket nå er etablert minst en divisjon over konkurrentene. Dermed er det også vanskelig å se utfordrere i horisonten. I 2013 er antagelig den største utfordringen å ikke bli blasert.
Kampen om sølvet
Selv om det tok litt tid før det utkrystalliserte seg, har Peugeot gjort 2. plassen til sin for lenge siden.
Peugeot dro endelig forbi Toyota fra oktoberslutt. Og både i november og desember har de med ettertrykk også sikret posisjonen foran Ford med solide andeler.
Heller ikke Citroen har hatt noe å svare med mot slutten av året, og skal kanskje heller prise seg lykkelige for at ikke Mercedes fikk ut nok Citan til å kapre 5. plassen fra dem.
Neste års dogfight
Mercedes har på sin side tatt steget opp i klassen blant de «1+5 store».
En økning fra 6,0 til 6,7 % markedsandel i 2012 var riktignok ikke helt etter planen Mercedes la ved inngangen av året. Målet lå på 8,3 %. Men foreløpig ser det jo ut som om ting bare tar litt lenger tid.
VW er det som sagt antagelig lite å gjøre med – men i prinsippet kan hele denne gjengen fighte om 2. plass i «Varebil-NM 2013»:
* Peugeot
* Toyota
* Ford
* Citroen
* Mercedes
Og så er det Fiat, da
Blant resten av varebilmerkene er Fiat i en klasse for seg.
Merket øker med over 20 % - og det klatrer forbi tre konkurrenter på tabellen. Nissan, Opel og Mitsubishi er passert.
Det hyggelige for Fiat er at alle modellene har dradd lasset – ikke bare Doblo slik man lett kunne tro.
Med totalt 3,4 % markedsandel er nok volumet likevel for lavt til at det er realistisk å håpe på ytterligere avansement på listen i 2013.
Kort om modellene
Sprinter/Crafter-segmentet. Blant de største bilene øker nesten alle modellene. Sprinter er fortsatt klar leder, men Crafter nærmet seg halve volumet av storebror. Forholdet på 605 mot 292 biler sier likevel sitt. Også Renault Master og Fiat Ducato er med på oppturen, med kraftig prosentvis økning.
Caddy-segmentet. Soleklar seier til Caddy, som økte 13,5 %. Men også Peugeot Partner holder godt stand, og øker distansen ned til Citroen Berlingo og Ford Connect.
Transporter-segmentet. I vakuumet etter Toyota Hiace tar VW tar klar seier, mens
Mercedes Vito tar en like klar 2. plass. Utgående Ford Transit tapte mye terreng, mens Peugeot Partner kan vise til pen fremgang.
Pickup-segmentet økte. Toyota Hilux er stadig klar segmentleder med 1046 biler, opp 8,7 prosent fra 2011. VW Amarok på sølvplass har kun 723 biler, og «trues bakfra» av Isuzu D-Max som gikk ut med 669 biler.
Varebil-SUVene holder brukbar stand. Toyota Land Cruiser er konge på topp. Med 687 biler kan man knapt si at kongen truet av Mitsubishi Pajeros 410 på 2. plass.
Touran-segmentet stupte med 36 %, og Touran selv med 38 %. Nykommeren Fiat Freemont er klassens eneste «vinner», med 99 rgistrerte biler i 2012.
Og hva er utsiktene for i år?
Det kan du lese om i YrkesBils januarnummer.
Men når vi vet hva problemet har vært i november og desember, kan vi fort slå fast at det kommer til å bli knalltall i januar 2013.
YrkesBils anslag er at det ligger rundt 500 «2012-biler» i rest som dukker opp i januarstatistikken.