-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Noen må betale for hybridteknologien
Dieselelektriske lastebilhybrider fungerer utmerket, viser Volvo. Men noen må betale for å gjøre teknologien kommersielt tilgjengelig.


TESTING: Posten i Trondheim har en av 50 tilsynelatende velfungerende FE hybridlastebiler i drift fra Volvo.
FE-bilene går i daglig drift hos kunder spredd over hele Europa.
Typiske bruksområder for hybridene er renovasjonskjøring og nærdistribusjon. Det er på slik kjøring, med mye stop&og, at hybridsystemets fordeler kommer til full rett.
Dvs. at det gir et betydelig senket dieselforbruk (rundt 15 til 20 % avhengig av kjøretype), og da selvsagt tilsvarende senket lokalutslipp av uønskede gasser og partikler
I Norge var det altså Posten i Trondheim som fikk den første FE-hybriden til Norge. Dette er en parallellhybrid, den kan altså gå enten på strøm, diesel eller begge deler.
Dieselmotoren er en 7-liter med 300 hester og 1160 newtonmeter. Den elektriske motoren drevet av litiumbatterier og yter 120 kW. Bilen har I-Shift automatisert girkasse.
Erfaringene med de 50 bilene som hittil er levert, viser i følge Volvo en pålitelighet helt på linje med alminnelige dieselbiler.
Problemet, da? Å åpne et marked som gjør det mulig å levere biler til en lønnsom pris.
Dagens FE-hybrider sparer altså eierne betydelige drivstoffkostnader målt mot en tradisjonell pris. Men dette er langt fra nok til forsvare merkostnaden til innkjøp av kjøretøyet slik prisbildet er nå.
- Kostnadene ved hybridteknologi tvinger prisen så høyt opp at det er vanskelig for kunden å oppnå økonomisk vinning på kort sikt. Når det er sagt, skaper den definitivt godvilje, og et selskap som viser at det prioriterer miljøet kan ha mange fordeler av dette, sier forretningssjef for alternative drivlinjer hos Volvo Trucks, Christina Eriksson.
- I løpet av et par års tid er imidlertid Volvos mål å havne på et mer kommersielt bærekraftig kostnadsnivå.
Med i bildet er forhåpning til at den fremtidige EU-lovgivningen, som også innbefatter å sammenligne drivstofforbruk for tunge lastebiler, vil gi hybridkjøretøyer et løft.