-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Lastebiler og ulykker og sånt
Ulykke med personskade skjer oftere i personbil enn i lastebil - per kjørte kilometer. Men i løpet av året er risikoen i lastebil tre ganger større.

Det er lett å tulle med statistikk. Dessverre går det begge veier.
Vi må først gi honnør til transportselskapet Ontime Logistics og lastebileierforbundet (NLF) for intensjonen.
De ønsker å gjøre pressen og folk flest oppmerksom på at lastebilsjåfører faktisk er mye sikrere sjåfører enn folk flest.
Og de har Statistisk sentalbyrå (SSB) på sin side. Tallene viser at en gjennomsnittlig personbilsjåfør utsettes for ulykke med personskade eller verre hver 4 millioner kjørte kilometer. For lastebilsjåføren er tallene per 6 millioner kilometer.
Det er bra. Lastebilsjåfører flest er proffe. De kjører på en gitt strekning 50 prosent mer ulykkesfritt enn vanlige folk!
Det Ontime og NLF unnlater å opplyse i samme melding fra Newswire er at lastebilsjåfører i et konservativt estimert snitt kjører et sted rundt 5 ganger lenger enn personbilsjåførene. En godssjåfør kjører kanskje 10 ganger lenger hvert år.
Det er definitivt også en faktor folk flest bør ha i bakhodet: Sjåførens personlige risiko i yrket.
For en trafikkulykke med personskader kan være temmelig traumatiserende - selv om man selv ikke skades (denne faktoren fremgår ikke av SSB-tallene).
I snitt er en lastebilsjåfør - som vi alle lærte tidlig på kjøreskolen i klasse C - rundt 3 ganger så utsatt for å havne i ulykke med personskader som folk flest. Og de fleste andre yrkesgrupper.
Og i motsetning til for de fleste andre yrkesgrupper, er dette for lastebilsjåfører en ulykke på arbeidsplassen, med de uforholdsmessig strenge ekstraimplikasjonene det oftest medfører.
Illustrasjonsbildet er hentet fra en hendelse uten personskade - men med mye forbannelse.