-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Lastebiler og ulykker og sånt
Ulykke med personskade skjer oftere i personbil enn i lastebil - per kjørte kilometer. Men i løpet av året er risikoen i lastebil tre ganger større.
BilJobb.no
-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
Det er lett å tulle med statistikk. Dessverre går det begge veier.
Vi må først gi honnør til transportselskapet Ontime Logistics og lastebileierforbundet (NLF) for intensjonen.
De ønsker å gjøre pressen og folk flest oppmerksom på at lastebilsjåfører faktisk er mye sikrere sjåfører enn folk flest.
Og de har Statistisk sentalbyrå (SSB) på sin side. Tallene viser at en gjennomsnittlig personbilsjåfør utsettes for ulykke med personskade eller verre hver 4 millioner kjørte kilometer. For lastebilsjåføren er tallene per 6 millioner kilometer.
Det er bra. Lastebilsjåfører flest er proffe. De kjører på en gitt strekning 50 prosent mer ulykkesfritt enn vanlige folk!
Det Ontime og NLF unnlater å opplyse i samme melding fra Newswire er at lastebilsjåfører i et konservativt estimert snitt kjører et sted rundt 5 ganger lenger enn personbilsjåførene. En godssjåfør kjører kanskje 10 ganger lenger hvert år.
Det er definitivt også en faktor folk flest bør ha i bakhodet: Sjåførens personlige risiko i yrket.
For en trafikkulykke med personskader kan være temmelig traumatiserende - selv om man selv ikke skades (denne faktoren fremgår ikke av SSB-tallene).
I snitt er en lastebilsjåfør - som vi alle lærte tidlig på kjøreskolen i klasse C - rundt 3 ganger så utsatt for å havne i ulykke med personskader som folk flest. Og de fleste andre yrkesgrupper.
Og i motsetning til for de fleste andre yrkesgrupper, er dette for lastebilsjåfører en ulykke på arbeidsplassen, med de uforholdsmessig strenge ekstraimplikasjonene det oftest medfører.
Illustrasjonsbildet er hentet fra en hendelse uten personskade - men med mye forbannelse.