Få konkurser i 2013

Det går så det ryker. Til tross for heftig utenlandskonkurranse (og med et unntak for et ras i mai), har det nesten vært urovekkende FÅ konkurser i transportbransjene i år.

Publisert

NÆRINGSLIV: Leser man økonomisidene i norske aviser, er det for tiden lett å bli svimmel av skiftende vindretninger.

Når ekspertene spår utviklingen, eller bedrifter signaliserer forventninger, kan det gå fra himmel til helvete og tilbake i løpet av noen får tabloidsider. Så også i YrkesBil.

Ikke før har vi presentert et stupende varebilsalg før vi kan vise til svært hyggelig statistikk fra konkursregisteret:

Når vi summerer transportkonkursene til og med november 2013, kan vi ganske enkelt slå fast at trenden er god. I andre halvår er det betydelig færre konkurser enn i starten av året.

Transportbedrifter innen Godstransport på vei utgjør i overveldende grad det største antallet av transportbedrifter totalt. Dermed er det også utviklingen i denne sektoren som tydeligst gir en indikator på helsetilstanden bransjen for tiden.

Årets fem første måneder: 22,4 konkurser per måned

De neste seks månedene: 13,5 konkurser per måned.

Nå må det også nevnes at mai var en spesielt «grusom» konkursmåned, med hele 30 bedrifter. Selv uten denne maiblomstringen lå imidlertid vårtallene langt over det konkursregisteret har registrert fra juni og til nå.

Selv med et lite oppsving i september, 17 konkurser innen Godstransport på vei, er trenden altså god. Men vi gjentar en visdomsbetraktning økonomer i blant fremhever: Det er ikke heldig med for få konkurser heller. Er det for mange bedrifter som bare skrangler med i gode tider, vil det kunne hemme den naturlige utvikling og innovasjon som en tilstrekkelig sulten bransje trenger.

Dette er dessuten et poeng YrkesBil kunne underbygge i oversikten over 500 største selskaper innen godstransport på vei tidligere i år:

* Av selskapene på vår liste med resultater kun for det nest siste året (ergo selskaper som sliter med å få levert regnskapene sine), var gjennomsnittlig resultatmargin drøyt 1 %.
* Av selskapene på vår liste som kun hadde regnskap for siste år (ergo nystartede selskaper, eller nye blant de 500 største), var gjennomsnittlig resultatmargin drøyt 8 %.

Også øvrige bransjer
Den normaliserte utviklingen understøttes av forsiktige tall også i de øvrige sektorene YrkesBil følger. Slik er utviklingen i konkursåpninger for de fem forskjellige sektorene hittil i år pr. 30. november 2013. Kilde er Brønnøysundregistrenes kunngjøringssøk:

  • Godstransport på vei, 193 konkurser, snitt 17,5 per måned
  • Andre post-og budtjenester, 60 konkurser, snitt 5,5 per måned
  • Flyttetransport, 6 konkurser
  • Turbiltransport, 7 konkurser
  • Rutebiltransport, by og land, 4 konkurser (egentlig turbiltransport?)

Og fortsatt er andelen AS-er lav blant konkursåpningene, med kun 64 av 193 virksomheter (33 %) innen godstransport. Kun 7 av 60 budtjenester var AS, kun 4 av busskonkursene og en av flyttetransportbedriftene.

DU FINNER OVERSIKT OVER HØSTENS KONKURSER I YRKESBILS DESEMBERUTGAVE

NB! Mer finmasket nett: Lesere som fulgte YrkesBils konkursoversikter i fjor på samme tid må være oppmerksom på at tallene vi publiserer i år og i fjor ikke er direkte sammenliknbare. For 2012 forholdt vi oss til virksomheter registrert i foretaksregisteret, mens vi i år tar med alle virksomheter i enhetsregisteret. Dermed får vi i år også med oss flere av de minste foretakene. Ettersom transportbransjene, og spesielt «Godstransport på vei», «Andre post- og budtjenester» og «Turbiltransport» er preget av enkeltmannsforetak, vil presisjonen i tallene øke.

Powered by Labrador CMS