Åpner nytt tungbilanlegg - men trenger flere mekanikere

Volmax fortsetter å fornye og utvide nettverket. Nå er det Kongsberg-avdelingen som kan ta i bruk et nytt tungbilanlegg, men de ønsker seg flere mekanikere.

Publisert

Som YrkesBil tidligere har omtalt investerer Cognia-konsernet rundt 400 millioner kroner i nye skreddersydde tungbilanlegg for Volvo-forhandlerkjeden Volmax.

I fjor åpnet nye anlegg på Hamar, Kongsvinger og i Rygge. Nå er det Kongsbergs tur, og til høsten åpnes et nytt anlegg i Porsgrunn.

Servicemarkedssjef og anleggsansvarlig, Øyvind Mørk, ved Kongsberg-avdelingen er storfornøyd med de nye fasilitetene.

- Etter å ha holdt til på et gammelt anlegg på Gomsrud vest for sentrum fra 1974, har det vært en skikkelig «boost» for hele organisasjonen å ta i bruk dette fantastiske anlegget, sier han i en pressemelding.

De nye lokalene er lyse og med gulvvarme og moderne ventilasjonsanlegg. I andre etasje finnes selgerkontorer, kantine og to store møterom.

- Skal vi ha full drift her og utnytte hele kapasiteten, må vi dog ha på plass flere mekanikere. Og vi tar gjerne imot jenter som det allerede står en egen garderobe klar til. Med Kongsbergs flotteste bilanlegg håper og tror jeg det kan bli lettere å rekruttere nye mekanikere, sier Øyvind.

Volmax Kongsberg

  • Ligger på nye Toppen Næringspark tett inntil E134 like øst for Kongsberg sentrum
  • Tomt: 14 500 m2
  • Bebygd areal: 3 200 m2 (det gamle var på1 790 m2)
  • Totalt 8 verkstedløp på inntil 36 meter som inneholder blant annet
  • Eget løp for klargjøring av nye biler, samt en adskilt servicehall med vaskemuligheter.
  • To løp er for PKK (periodisk kjøretøykontroll) og ADR – reparasjon av biler som frakter farlig gods. Den siste med gassalarm som automatisk åpner portene og igangsetter vifter.
  • Ett løp er beregnet på buss og er utstyrt med spesielt løfteutstyr
  • Anleggets kostnad: Ca 80 mill
  • Entreprenør POB har bygd anlegget
  • Antall ansatte: 22, hvorav 2 på salg, 3 på delelager, 13 mekanikere og 4 i administrasjon

Kortere ventetid

Han sier videre at større areal, romsligere arbeidsforhold og mer automatiserte prosesser, vil gi kortere ventetid på service og reparasjoner av kjøretøy, hengere og påbygg.

Løpene til de tunge kjøretøyene er gjort bredere og lengre enn det som har vært standard, nettopp for å øke effektiviteten. De lange løpene tar dagens lengste kjøretøykombinasjoner og eventuelt enda lengre kjøretøy, om regelverket åpner for dette.

De innfører digitale arbeidsordre, og mekanikerne kan via en app åpne og lukke verkstedportene når de skal inn med et stort kjøretøy. Via store servicetårn kan mekanikeren fylle på olje i alle kvaliteter, spylevæske og diesel, uten å måtte gå langt. Tårnene har også forsyning av trykkluft og eksosavtrekk.

På delelageret har de tatt i bruk et nytt automatlager som går over flere etasjer og som kan romme hele 4.000 artikkelnummer, dette for en mer effektiv plukking av deler og et automatlager er samtidig arealbesparende.

Arealet på nybygget er kraftig økt fra det gamle. Det gir mulighet til langt flere kundebiler inne på verkstedet samtidig og det gir helt andre muligheter for en skikkelig gjennomgang og overlevering av nye biler. Og det gir mindre ventetid for kundene, noe som er svært viktig i dagens «just in time» - tenkesett i hele transportbransjen.

Det har vært om lag 1 års byggetid for det topp moderne anlegget.

Ny salgssjef

Harald Østhagen (45 år), er ny salgssjef hos Volmax på Kongsberg Han tiltrådte 1. oktober i fjor og kom da fra stillingen som selger hos Volvo Truck Center på Hønefoss.

- Det er virkelig gøy å få være med på å ta i bruk et topp moderne anlegg som dette, man blir jo stolt når man tar imot kunder på dette stedet, sier Harald, som har lang fartstid bak seg i bransjen, både som sjåfør og som befrakter og selger i Postnord.

Da det tidligere lastebilanlegget for Volvo på Kongsberg ble bygget i 1974, var det etter manges mening Kongsbergs fineste bilanlegg.

Den gangen var det Hermod Spiten som bygde og drev Volvo-forhandleren. Familien er i dag medeiere i eierselskapet Cognia som eier Volmax.

Powered by Labrador CMS