-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skal redusere drivstofforbruket med over 30 prosent
Volvo Trucks lover minst en tredjedel lavere drivstofforbruk med sin nye konseptbil. Oppskriften skal være aerodynamisk design og lavere egenvekt.
Konseptet skal vise hvordan det er mulig å oppnå kraftige produktivitetsøkninger innenfor langtransportsegmentet, opplyser selskapet i en pressemelding.
Med støtte fra energimyndighetene i Sverige har Volvo Trucks utviklet sin Concept Truck, som er en Volvo FH 420 med en D13 Euro 6-motor.
Forskningsprosjekt
Lastebilen er resultatet av et fem år langt forskningsprosjekt der målet var å lage mer energieffektive kjøretøy. Den nye konseptlastebilen reduserer drivstofforbruket med over 30 prosent, ifølge Volvo.
– Dette er et område vi prioriterer høyt, både av miljøhensyn og for å hjelpe kundene våre å redusere kostnadene. Vi er stolte over å kunne drive denne utviklingen fremover. Konseptlastebilen vår viser hvilke enorme teknologiske fremskritt som er under utvikling, sier Claes Nilsson, administrerende direktør for Volvo Trucks.
En av hovedårsakene til det lave drivstofforbruket er ifølge lastebilprodusenten at aerodynamikken er forbedret 40 prosent, både på trekkvognen og tilhengeren.
– Vi har omarbeidet hele vogntoget, og optimalisert det for bedre aerodynamikk i så stor grad som mulig. Vi bruker for eksempel kameraer i stedet for speil. Dette reduserer luftmotstanden, slik at det trengs mindre energi for å drive lastebilen fremover, forklarer Åke Othzen, sjefsprosjektleder for Volvo Trucks.
Nyutviklede dekk
I tillegg til de aerodynamiske forbedringene er konseptbilen utstyrt med nyutviklede dekk som har lavere rullemotstand. Tilhengeren veier to tonn mindre enn referansetilhengeren, noe som kan tas ut i enten lavere drivstofforbruk eller høyere nyttelast. Prosjektet omfatter også en forbedret drivlinje. Vogntoget ble prøvekjørt på svenske veier høsten 2015.
Arbeidet med Volvo Concept Truck har pågått siden 2011. Produsentens mål er å øke effektiviteten til langtransportlastebiler med 50 prosent.
Siden konseptbilen er en del av et forskningsprosjekt, kommer den ikke til å bli tilgjengelig på markedet. Noen av de aerodynamiske funksjonene har imidlertid allerede blitt tatt i bruk på de serieproduserte bilene til Volvo Trucks, og flere av løsningene kan bli installert i fremtiden, opplyses det.
Fakta: Volvo Concept Truck
Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom Sverige og USA, med støtte fra energimyndighetene i Sverige og det amerikanske energidepartementet. Det amerikanske SuperTruck-prosjektet har som mål å øke transporteffektiviteten for langtransport på det nordamerikanske markedet.
Aerodynamiske forbedringer
Dette skriver Volvo Trucks om hvordan de har bedret aerodynamikken:
- Optimalisert aerodynamikk på tilhenger og trekkvogn.
- For å redusere luftmotstanden har tradisjonelle speil blitt erstattet av kameraer. Dette gir i tillegg bedre sikt og økt sikkerhet.
- Aerodynamisk optimaliserte sideskjørt dekker bakhjulene på trekkvognen og alle tilhengerhjulene.
- Aerodynamiske spoilere forlenger tilhengeren og reduserer luftmotstanden.
- Optimalisert luftstrøm til kjølesystemet i motoren.
- Minimalisert luftmotstand ved fronten av trekkvognen, hjulbrønnene og innsteget.