De mest solgte varebilene, lastebilene og bussene
De mest solgte varebilene, lastebilene og bussene
De mest solgte varebilene, lastebilene og bussene
De mest solgte varebilene, lastebilene og bussene

De mest solgte varebilene, lastebilene og bussene

Volkswagen, Scania og Volvo på topp i 2020 – akkurat som ventet.

Publisert

Nedgangen i salget av nyttekjøretøy i «koronaåret 2020» var betydelig:

  • Nye varebiler: 32.051, ned 15,0 %
  • Nye lastebiler: 5.993, ned 19,1 %
  • Nye busser: 1.429, ned 38,7 %

De endelige 2020-tallene ble presentert av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) tirsdag formiddag. (se tabellene i bildegalleriet)

Samtidig som bransjen må konstatere et labert salg i fjor skal vi ha i mente at året før – 2019 – som det sammenlignes mot, hadde historisk sett høye salgstall.

Blant lastebilene var det som forventet Scania som trakk det lengste strået, etter å ha ledet soleklart gjennom hele året. Volvo på andreplass klarte seg også med en nedgang som var lavere enn markedet totalt sett.

Bronsevinner Mercedes-Benz må imidlertid konstatere en tilbakegang på 24,2 prosent, og MAN på fjerdeplass noterer 27,9 prosent nedgang i 2020.

Toyota klatret
Blant varebilene er det Volkswagen som nok en gang troner på toppen, men markedsandelen har gått ned fra 29,8 prosent i 2019 til 27,9 prosent i fjor.

Ford på andreplass har spist seg litt innpå, og økt markedsandelen fra 14,2 til 14,6 prosent. De ble blant annet vinner av pickupsegmentet med Ranger.

Blant de store varebilmerkene er det imidlertid Toyota på tredjeplass som kan vise til størst økning i 2020, med 21,3 prosent vekst. Markedsandelen har økt fra 9,4 til 13,5 prosent.

Mye av dette skyldes naturligvis at de har fått inn en ny modell, Proace City, i et segment de ikke har deltatt i tidligere.

Elvarebilene fra kinesiske Maxus har også markert seg tydelig på statistikken.

Anbudsstyrt bussmarked
At bussmarkedet falt 38,7 prosent i 2020 kan i liten grad tilskrives koronakrise. Mesteparten av bussalget er anbudsstyrt, og bestemt opptil flere år i forveien - ofte med store flåtehandler.

Turbussmarkedet opplever tørke, som følge av koronarestriksjonene, men i volum er disse busstypene marginale i registreringsstatistikken.

Volvo, MAN og Scania inntok pallen i 2020, men det er verdt å merke seg at på femte og sjette plass finner vi henholdsvis Yutong og BYD.

De kinesiske aktørene er relativt ferske i det norske markedet, men har levert betydelige volumer i 2020.

Komplette statistikker for lastebil-, varebil- og bussmarkedet, finmasket ned på segment-nivå, finner du i YrkesBil nr. 1 som er ute hos abonnentene i uke fire.

Her finner du også intervjuer med alle de store nyttekjøretøy-importørene i Norge, der de forteller om året som gikk og året som kommer.

Ikke abonnent? Bli det her.

Powered by Labrador CMS