-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Denne Volvoen trekker 295 tonn
Mens vi venter på helt ny Volvo FH, presenterer Volvo en spesialutgave av dagens FH16 beregnet på totalvekter opp til 295 tonn.

De riktig tunge spesialtransportene er visstnok i vekst. Det gjør Volvo noe med.
- I markedet for oppdrag over 200 tonn har vi utviklet en spesielt egnet utgave av FH16, opplyser Hayder Wokil, produktsjef for langtransport ved Volvo Trucks europadivisjon.
Den nye FH 16 Heavy Duty-utgaven klarer opp til 295 tonn – selvsagt avhengig av stigningsgraden på veien der godset fraktes.
Til de av våre lesere som ikke er helt familiære med normale vogntogvekter, kan vi opplyse at maks totalvekt for bilene på veiene i Norge i dag er 50 tonn (og 56 tonn for tømmerbiler på et begrenset antall strekninger).
Unntaket er enkelte strekninger hvor det pågår en prøveordning med ekstra lange biler (25,25 meter, såkalte modulvogntog), som kan ha opp til 60 tonn. Klikk på link for egen sak.
Skal man frakte gods som gir høyere totalvekt, må skaffe seg dispensasjon etter fastsatt og strenge tekniske regler for antall aksler, avstander mellom dem etc.
- Både transportkostnader og drivstofforbruk blir lavere per fraktet tonn enn for biler med lavere tillatte totalvekter, forklarer Wokil, og fastslår:- Og det blir nødvendigvis både lønnsomt og vedre for miljøet.
FH16 har en 16-liters motor som fra før yter 600 hester og 2800 newtonmeter dreiemoment. Denne er koblet mot en automatisk 7-trinns girkasse med momentomvandler og to reversutvekslinger.
Les også: Gode Volvo- og Scania-resultater
Men det hele skal jo stoppes, Motorbremsen VEB+ yter 425 kW, mens den integrerte retarderen i tillegg yter 450 kW.
Det er altså totalt 875 kW bremseeffekt, som tilsvarer rundt 1200 hestekrefter – før man i det hele tatt begynner å legge på de vanlige bremsene.
Bilen gjøres tilgjengelig som trekkbil, og med en rekke akselkombinasjoner etter behov.
Les også: Tilhengersalget er stabilisert.