-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dobbeltdekker på hydrogen
Den britiske bussbyggeren ADL – Alexander-Dennis het det før – forteller at de skal på markedet med en brenselcelle to-dekker i løpet av året. Rekkevidde: nesten 500 km.
ADL sier at de allerede er på andre generasjons hydrogenbusser, derfor er denne døpt H2.0
Og når de forteller om mer enn 25 år med hydrogen erfaring tenker de først og fremst på New Flyer. Dette er en kanadisk bussprodusent - Nord Amerikas største - som har kommet svært langt på batterielektrisk, men som også har jobbet med brenselcelle-strøm.
Både New Flyer og ADL er eid av det samme konsernet: NFI.
ADL har altså ikke gått opp dette sporet alene, og til H2.0 har de også hentet hjelp både fra Voith og Ballard.
Ballard leverer brenselcelle-enheten men Voith stiller med sitt VEDS – Voith Electrical Drive System. En moduloppbygd elektrisk drivlinje.
Spesielt for den nye konstruksjonen er mange mindre tanker i stedet for et par store. På den måten har man skapt større volum for passasjerer samtidig som man har en rekkevidde som er mer enn tilfredsstillende for en langrutebuss.
Voith-enheten har selvfølgelig finesser som regenerativ bremsing, men det sies også at den er spesielt god på termisk styring slik at ekstra varme fra brenselcellene og drivlinjen kan brukes til oppvarming av bussen når det er behov for det, og derved minske det totale kraftbehovet.
Paul Davies, ADL-sjefen kaller bussen «en milepæl på veien mot utslippsfri teknologi. Her har vi uovertruffet effektivitet som gir bussen førsteklasses rekkevidde. Perfekt for lange strekninger som de batterielektriske ikke behersker».