-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
- Funnene indikerer at reglene brytes i stor stil
Av totalt 112 kjøretøy som ble registrert på døgnhvileplassen på en fredag, sto mer enn halvparten fortsatt parkert påfølgende søndag – med sjåfør i bilen, ifølge NLF.
– Dette er ikke bare potensielt ulovlig. Det er også nok et signal som tyder på at det foregår sosial dumping på våre veier, uttaler direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Det er forbundet selv som har vært ute på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, for å dokumentere tilstandene etter at de har mottatt flere bekymringsmeldinger om forholdene der.
Omfattende registrering
Ifølge EUs kjøre- og hviletidsbestemmelser skal regulær ukehvil (45 timer) ikke tas i lastebilen, men ved eksternt overnattingssted.
NLF opplyser at de for å skaffe en oversikt registrerte samtlige kjøretøy ved Fugleåsen døgnhvileplass ved fem anledninger i januar, deriblant to helger.
Kjøretøyenes registreringsnummer ble notert ved helgestart fredag ettermiddag og igjen søndag formiddag.
«Samtidig ble det innhentet fotodokumentasjon på hvordan bilene var parkert og om det foregikk aktivitet i førerhytten. På den måten var det mulig å få indikasjoner på om bilene hadde flyttet seg i mellomtiden eller om sjåførene hadde foretatt hviletiden et annet sted. I de aller fleste tilfellene sto lastebilene parkert på samme punkt og det var mulig å se at bilene var bemannet», skriver NLF i en pressemelding.
– Regelbrudd i stor stil
Av totalt 112 utenlandske lastebiler registrert på en fredag sto 58 fortsatt igjen ved andre registrering søndag.
«I de fleste tilfeller var det synlige sjåfører og/eller aktivitet i bilene både ved første og andre registrering i helgen, transport til og fra lastebilene ble ikke observert. Flere av kjøretøyene er dokumenterte «gjengangere», skriver forbundet i en pressemelding.
– Vi har lenge mistenkt at mange utenlandske sjåfører også her i landet tvinges til å bo i lastebilen over lang tid. Hvis ikke arbeidsgiver kan ordne innlosjering utenfor kjøretøyet når ukehvilen skal avholdes, bryter de kjøre- og hviletidsreglene. Dette er utvetydig slått fast i en fersk EU-dom. Funnene vi sitter på indikerer at reglene brytes i stor stil, sier Mo.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tidligere gitt uttrykk for at han er skremt over det han ser på hvileplassene langs norske veier.
Vanskelig å dokumentere
Den såkalte ukehvilen, eller 45-timershvilen, er noe alle sjåfører er lovpålagt å gjennomføre etter senest seks arbeidsdøgn. Denne skal ikke tas i kjøretøyet, men avholdes ved et eksternt overnattingssted.
– Dette er et viktig ledd i arbeidet med å styrke trafikksikkerheten - en uthvilt sjåfør er en trygg sjåfør. Ingen ønsker å møte et fullastet vogntog ført av en person som ikke har sovet i en skikkelig seng på flere uker, sier Mo.
Til tross for dette er det vanskelig å dokumentere brudd på reglene, ifølge NLF. Det er nemlig tillatt å ta en forkortet ukehvil på minst 24 timer annenhver uke i lastebilen, altså totalt to uker på veien, før en har rett på annen og mer komfortabel innkvartering.
– Tusenvis av østeuropeiske sjåfører har imidlertid en arbeidsordning som gjør at de må oppholde seg i bilen i uker og måneder i strekk. Parkeringsplasser i hele Vest-Europa fylles opp hver eneste helg. Observasjonene våre viser at dette også skjer i Norge, sier Mo.
Etterlyser tiltak
Ifølge NLF var flere av vogntogene også registrert helgen før, noe som indikerer at dette ikke er enkeltstående tilfelle.
– Over hele Vest-Europa tar nå myndighetene grep for å komme dette uvesenet til livs. Det bør skje også i Norge. Et av tiltakene som bør innføres umiddelbart er å begrense parkeringen til maksimalt 24 timer kombinert med ankomstregistrering og gebyrlegging. Administreringen kan settes bort til et av landets parkeringsselskaper. De vil nok på en effektiv måte håndheve tiltaket, sier Mo.