Varebiler ser ut til å være blant taperne i regjeringens statsbudsjett for neste år.
Annonse
YrkesBil.no har utviklet en kalkulator som viser hva engangsavgiften på alle nye varebilmodeller i det norske markedet blir i 2016 - etter at samarbeidspartiene kom til enighet om Statsbudsjettet for 2016.
Få premieres Hovedtrekkene i endringene er at den delen av avgiftene som beregnes av bilens motoreffekt halveres (fases helt ut i 2017). Vektkomponenten får noe mindre betydning, mens avgiftene på CO2 og NOx økes kraftig.
Dette medfører at de fleste av de mest populære nyttekjøretøyene får en betydelig avgiftsøkning.
Svært få varebiler premieres med avgiftsreduksjon.
Øker 25 prosent For eksempel utgjør engangsavgiften i dag på en Volkswagen Caddy 2,0 TDI med 122 hestekrefter 26.793 kroner. Neste år blir avgiften 30.929 kroner – en økning på 4.136 kroner (15 prosent).
Annonse
Et annet eksempel er Peugeot Partner med 1,6 liters dieselmotor og 115 hestekrefter. For denne går avgiftene fra 33.175 kroner til 41.550 kroner – en økning på 8.375 kroner (25 prosent).
SUV ned en tusenlapp Volkswagen Transporter 2,0 TDI med 150 hestekrefter får en økning på 13 prosent. Mercedes-Benz Sprinter opplever en tilsvarende økning.
Bare tre av de drøyt 600 varebilene får redusert avgift i 2016. En av disse er Land Rover Discovery med treliters V6 og 256 hestekrefter, som går ned med en snau tusenlapp – fra 128.415 kroner til 127.428 kroner.
Ferdig kalkulert Her kan du slå opp engangsavgiften på over 600 varianter av varebilmodeller på det norske markedet, eller legge inn egne verdier for å kalkulere hva avgiften blir i 2016 i forhold til i dag.
Klikk HER eller på bildet under for å se engangsavgiften for alle nye varebiler i 2015 - og hva den vil bli i 2016 - dersom forslaget blir vedtatt (link til YrkesBil.no).