-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Mer enn utslippsfri
Sammen med elbilprodusenten StreetScooter har Mann+Hummel – ikke ukjent fra filter-virksomheten sin – gjort nullutslippsbilen enda mer nullutslippere.
Vi kan godt si at Mann+Hummel har gjort den lille tyske elbil-oppstarten StreetScooter til den rene støvsuger.
Bakgrunnen er at noen selvfølgelig har sett at også nullnullutslipper etterlater seg masse finstøv. Først og fremst på grunn av det som skjer mellom dekk og vei, men vi snakker også for eksempel bremsestøv.
Mann+Hummel har ikke klart å bygge noe som samler opp alt støvet fra de fem bilene systemet deres er montert på, men de jobber heller ut fra et globalt regnskapssystem.
Et filtersystem på bilen fanger opp like meget finstøv som man kan regne med at bilen produserer.
Det er med andre ord ikke «din» bils 10 mg støv som fanges opp, det støvet kommer fra andre biler – men du fjerner like meget som det du etterlater deg. Regnskapet går i null.
LES OGSÅ: StreetScooter snuser på Norge
Mann+Hummel har bygget systemet sitt inn i fem StreetScooter biler, først og fremst fordi disse bilene er øremerket sentrumstrafikk – og der vil virkningen av renere luft ha størst betydning.
Filterpakken er utstyrt med vifter slik at prosessen også skjer mens bilen står stille.
Viftene trekker bare 300 Watt, slik at de har minimal betydning for rekkevidden. Det påstås at filtrene fjerner inntil 80 prosent av de PM10 (inntil 10 mikrometer) partiklene systemet fanger opp.
Slik det er nå vil anlegget koste 1.000 euro, mens filterelementet vil koste under 100 euro og vare mer enn 20.000 km. Det vil kunne ettermonteres, men det blir billigere dersom det monteres originalt.
LES OGSÅ: StreetScooter samarbeider med Ford
På StreetScooteren monteres viftene under gulvet, slik at det ikke går ut over lastvolumet, rett foran bakakselen. En av grunnene er at det er her man finner den største konsentrasjon av støvet.
Streetscootersjefen, Achim Kampke, har sagt at «finstøv-eteren» skal bli standardutstyr på hans biler i fremtiden.