-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ny pluss-måned for de tunge
Tungbilstatistikken til ACEA, som også inneholder varebiler, viser et forsiktig pluss for novembersalget i Europa.
Dermed ser høsten slik ut:
Juli: minus 0,9 prosent.
August: minus 18 prosent.
September: pluss 13,3 prosent.
November: pluss 0,1 prosent, eller 167.315 biler mot 167.216!
Men til gjengjeld er det akkumulerte etterslepet gått ned slik at vi kanskje kan ha håp om å komme under 20 prosent nedgang for hele året.
I oktober lå vi 22,2 prosent etter. Nå er vi på minus 20,3.
Lovende er det også at det var de tyngste, de over 16 tonn, som økte mest i november. Med 6 prosent. Og her var det faktisk markedene i sentral-Europa som bidro mest. Med en vekst på 29 prosent.
Av de store markedene var det var Italia som presenterte et pluss-resultat: 28,5 prosent opp. Riktignok var ikke nedgangen i Tyskland, Frankrike og Spania mer enn 42 biler til sammen, men det er bare å slå fast: tilbakegang er ikke vekst.
Hvis vi tar alle over 3,5 tonn ser vi også en vekst. 3,7 prosent opp. Her var igjen Tyskland litt ned, sammen med Spania, mens Italia og Frankrike var i pluss.
Det vi kaller varebiler, alt opp til 3,5 tonn, viste derimot en nedgang. Ikke på mer enn 0,5 prosent, men siden det dreier seg om så mange biler (nesten 140.000) monner det skikkelig når man regner ut endringer for hele nyttebilgruppen der disse representerer ca. 85 prosent.
Vekst i Tyskland og Italia, nedgang i Frankrike og Spania.
Ikke-EU-landet, Storbritannia, økte med 4,8 prosent på totalen i november, men det var først og fremst på varebiler. De over 3,5 tonn datt med 10,6 prosent.
På denne statistikken økte Norge med 3,4 prosent totalt, og gikk tilbake med 20,8 prosent på de over 3,5 tonn.
Når vi får de endelige desembertallene må de sammenliknes med en 2019-desember som økte med 5,7 prosent til 210.000 biler. Men det var først og fremst på grunn av de under 3500 kg – de økte med 8,2 prosent. De tyngste, over 16 tonn, hadde en nedgang på 3,5 prosent, og de over 3,5 tonn minsket med 13,6.
Det burde med andre ord være mulig å slå tungbilsegmentene når denne måneden er ferdigsolgt, og da har det kanskje ikke vært så verst allikevel, selv om vi vil komme langt under totalen på 2,55 millioner biler.