-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
UPS går for el-Thor
At UPS er flinke til å eksperimentere med alternative drivlinjer har vi nevnt før. Og at det er en produsent som heter Thor som gjerne vil ta innersvingen på Tesla Truck har vi også fortalt. Og nå gjennomfører UPS og Thor et distribusjonsbil-forsøk.
Det er et halvt år siden LA-basert Thor Trucks presenterte forslag til en klasse 8 bil som både skulle yte mer enn, og komme før, Teslas store bil.
Nå forteller de at de også har tenkt nedover. Ikke helt ned til «normal» Tesla-størrelse, men til distribusjonsbiler. De som heter Klasse 6 i USA.
UPS har hatt flere samarbeidsprosjekter med leverandører av elektriske varebiler i USA, og de har også vist seg frem i Paris, London og Frankfurt med alternative løsninger.
Men nå har Thor og UPS gått sammen om en nullutslippsbil i en klasse som til nå har vært ignorert av elbil-interesserte.
Klasse 6 er det amerikanerne vil kalle den øverste delen av «Medium Trucks» (som også inkluderer Klasse 4 og Klasse 5). Klasse 6 går grovt sett fra 9 til 12 tonn totalvekt.
Nå skal altså en slik bil kaste seg ut i pakkelevering i Los Angeles. Et av det tettest trafikkerte metro-områdene i landet.
Forsøket skal vare i seks måneder og der skal man samle erfaringsdata om pålitelighet, batterikapasitet, praktisk rekkevidde, lading og alt det andre som hører med.
De første bilene har en beregnet rekkevidde på 160 km, men Thor sier at de i første omgang skal gå inn for å få prisen på biler som dette ned på litt under 70.000 dollars – tilsvarende en dieselbil – men da må de nøye seg med batterier som ikke gir mer enn 50 miles (ca. 80 km) rekkevidde.
UPS er helt klar på at dersom dette blir vellykket skal de øke med flere av disse bilene og at de også skal brukes i andre byer i USA.
Bilene som UPS bruker nå har et helt vanlig walk-in karosseri fra Morgan Olson, men Thor-chassiset er originalt og skreddersydd til den nye drivlinjen.