-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Volvo med hydrogen
ULEMCo er et hydrogen-fokusert selskap i Storbritannia som gjerne bygger om til hydrogendrift. Nå har de gjort klar en Volvo, men droppet brenselcellene.
Vi har tidligere hørt om en og annen DAF som har vært bygget om hos ULEMCo og som nå går på hydrogen.
Men det er den type hydrogendrift vi har kjent til en stund nå – det vil si helelektriske biler der strømmen kommer fra bilens eget kraftverk.
Hydrogenfyrte brenselceller som igjen leverer strøm til elmotorer eller batterier.
LES OGSÅ: Hydrogen-ordre i megaklassen
Denne Volvoen er annerledes, og er på en måte tilbake-til-røttene. En av de første forbrenningsmotorene, oppfunnet av Isaac De Rivaz i 1804 (han bygget sågar en slags bil rundt den) brukte hydrogen som drivstoff.
Men det å bruke en vanlig forbrenningsmotor som slurper i seg hydrogen i stedet for diesel eller bensin er det lenge siden vi har hørt om. Sist var vel da vi kjørte BMWs 7-serie, som skulle serieproduseres – men som egentlig aldri ble noe av.
Det var noe med at denne måten å bruke hydrogen på kanskje ikke var den mest effektive.
LES OGSÅ: Første hydrogenbil på grønne skilt
Men sannsynligvis vet ULEMCo noe vi andre ikke vet, siden de går opp denne stien igjen.
De forteller at den Volvo FH16-bilen de har bygget om nå gir «minst 300 hk», og ved å laste 17 kg hydrogen har den ca. 300 km. rekkevidde.
Ikke et ord riktignok, verken om hvilken motor eller hva slags tanker som brukes.
LES OGSÅ: Toyota-buss på hydrogen
ULEMCo’s grunn til å gjennomføre dette prosjektet, sier de, er å vise frem en oppskrift der man kan «null-carbonisere» en tung bil, nesten uten at det koster noe.
Men det er jo fremdeles et spørsmål om hvor mye man må betale for hydrogenet før man ser hvor «billig» dette er.