- Hva er galt med trolleybussen?
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Hva er galt med trolleybussen?
BUSS: Lenge leve Trolleybussen!

alt
KOMMENTAR: For mange reisende betyr ETD «Estimated Time of Departure».
 
Men for noe hardcore-fanatikere i Salzburg, med økonomisk støtte fra EU, betyr det ikke mindre enn «European Trolleybus Day». Årets ble feiret den 22.september.
 
Både i Drammen, Stavanger og Oslo ble trolleybuss-nettet lagt ned i 60-årene.
 
Bergen, derimot, fikk sin første trolleybusslinje i 1950 og den er faktisk i drift ennå – selv om mangelen på elektriske busser gjør at det brukes mye diesel på den linjen også.
 
Bildet fra 2007 viser en Neoplan trolleybuss fra Tide på Landåslinjen, her i Bergen sentrum. Foto: Alasdair McLellan, Wikimedia
 
Nå er ikke samarbeidsgruppen «Trolley» den som forteller oss at Bergens-ruten (og en forholdsvis ny innsats i Landskrona, Sverige) er en kuriositet, en slags museumsbane.
 
Tvert i mot, deres oppgave her i livet er å fremme interessen for dette transportmidlet – de har blant annet sitt eget «Trolleybuss-manifest».
 
Og spørsmålet de stiller: «Hva er egentlig galt med trolleybusser?» er ikke enkelt å gi svar på.
 
Lydløs, utslippsfri eldrift er det eneste trolley har felles med trikken. Ellers er det bare fordeler.
 
Trolleybussen er fleksibel, for den er ikke avhengig av faste traseer når den har batteripakker gjør at den har kilometer av muligheter til å bevege seg utenom ruten, dersom det er hindre i gaten.
 
Den er også mye enklere og sikrere i bytrafikken der skinnegående kjøretøy egentlig er et fremmedelement. Investeringene er selvfølgelig også meget lavere.
 
En (foreløpig) siste fordel som trekkes frem er at vedlikeholdet av gater som bare trafikkeres av gummihjul er mye enklere og billigere (forskjellen kan være så mye som 10 til 1) enn vedlikehold av gater med skinner.
 
Det er slike argumenter som kjøres frem når de arrangerer sine ETD – som, det må innrømmes – er ganske lavmælte stevner, konsentrert rundt ikke-akkurat-verdensmetropoler som Brno, Gdynia, Parma eller Szeged.
 
Men det er lovende at storindustrien igjen begynner å fatte interesse. Siemens trekker frem sin 130 år gamle trolley-historikk og gjør blant annet tunge lastebiler elektriske, med ledninger over.
 
Og Solaris står i spissen for en spennende utvikling som blant annet har resultert i en ny buss, nylig levert til en by i Tyskland, der man både har lithium-batterier for trådløs drift, og en ren trolley-modus. 
 
Uten ledninger kan den kjøres 5 km i vanlig trafikk – og det tar bare 20 minutter å lade opp batteriene til fullt igjen.
 
Det er ennå ikke bestemt når neste års ETD skal finne sted, men kanskje Bergen kunne bli en av byene som kan være med på å sette i gang diskusjonen i Norge også.
 
I mens kan man finne mer på www.trolley-project.eu.
 
Trolleybuss – hva er det? En trolleybuss er en elektrisk drevet buss som via en strømavtaker henter strøm fra kontaktledninger over veibanen. Trolleybusser kjører på likestrøm og kan holde en fart opp til 80 km/t. Kjøreledningen på fortausiden er negativ, og kjøreledningen på gatesiden er positiv. (Kilde: Wikipedia)

logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
 
   
1464 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 105 LASTEBILER TIL SALGS