Volkswagen Tristar Concept
Volkswagen Tristar Concept
Volkswagen Tristar Concept
Volkswagen Tristar Concept
Volkswagen Tristar Concept
Volkswagen Tristar Concept
Volkswagen Tristar Concept
Volkswagen Tristar Concept

Duft av ny Transporter

Volkswagen hadde sin tradisjonelle før-messe kveld i Hannover i går. Der viste de det som godt kan være antydningen av kommende T6.

Publisert

Hannover er byen hvor Volkswagen Nutzfahrzeug holder til. Og det er byen hvor IAA, utstillingen for nyttekjøretøy holdes hvert annet år.

Da skulle man tro at det var VW som dominerte forhåndsfestene, slik de gjør på personbilutstillingene enten det er i Paris, Genève eller Frankfurt.

Men nei – av en eller annen grunn kom VW altfor seint i gang, det er fremdeles Mercedes som ruler denne viktige del av en bilutstillings-miljø i denne byen.

Men i går hadde VW tross alt klart å samle 500 personer til en presentasjon og til en etterfølgende konsert med Hannoverbandet Scorpions. (Ikke jeg heller, for meg er Scorpions et halvbra hockeylag fra Hannover. Men du finner de gamle rockerne her – hallo. De skal ut på 50 års turne neste år, står det.)

Før det hadde vi hatt det jeg alltid oppfatter som like pinlig, en styreformann som ikke har klart å lære tretten linjer utenat og som ikke husker navnet på sine «viktige» gjester (han stakkarn her hadde ikke en gang en teleprompter å støtte seg på), og vi hadde hatt besøk av fire brukere av dagens T5-Transportere som alle var enige om at det var bra med en bra bil. Ikke veldig dynamisk kanskje.

Fly-assosiasjoner
Og så trillet de frem kveldens stjerne, bokstavelig talt – og nå har jeg bare igjen en stasjon hvor jeg er muggen, før jeg går over til å bli begeistret.

På denne siden i går ojet jeg meg over at Toyota må rappe bokstaver fra Honda når de skal døpe sin nye Crossover. Finnes det ikke navn nok? Har de ingen fantasi. Må andre gå opp stien?

Samme her. Den nye konseptbilen fra VW heter for sikkerhets skyld Tristar.

For det første en åpenbar, og meget banal, henvisning til Mercedes. For det andre assossiasjoner med et av de elendigste passasjerfly i amerikansk historie.

Lockheed bygde sitt L1011 Tristar parallelt med Boeings 747 og McDonnells DC 10. De klarte ikke å få solgt det, og da de like godt bestakk den japanske statsministeren som så ble arrestert og det hele endte i en kjempeskandale, kan man trygt antyde at Tristar er ikke et positivt ladet navn i Japan.

Og for det tredje er det så mange bilverksteder som heter Tristar rundt i verden. De betjener først og fremst Chrysler og Mercedes!

Jeg vet at VW har hatt en marginal Syncro-utgave en gang som de kalte TriStar, men det kan da ikke være god nok grunn til ikke å anstrenge seg for å finne på et bra navn.

Men nå over til det glade budskap.

Transporteren har vært produsert i 65 år nå, ideen er enda et par år eldre. Suksess er ikke fornavnet. Bilen er et begrep. Også i den siste versjonen, femte generasjon, T5 – tilhører den folkloren. Men kanskje mer på grunn av funksjon og TCO enn på grunn av romantikk.

Generasjonsskifte
Den skal erstattes med T6 fra høsten neste år. Den norske importøren lover å selge mange av den gamle på vei ut (det er noe Harald A. Møller kan: å selge utgående modeller), men de regner med at så mye som en tredel av neste års Transportervolum kommer til å bestå av den nye generasjonen.

Bilen vi ser frem mot, er med andre ord et viktig innslag på markedet. Men i motsetning til VWs forrige konsept-Transporter, e-T Concept (Hannover 2012), kommer den verken som elbil eller som hybrid. «Foreløpig».

Og sannsynligvis forteller Tristar oss litt om hvordan den kommer til å se ut. Selv om denne er overdrevet i retning av offroad-attityd (akkurat som når personbilfolket skal gjøre noe konseptuelt, bygger de en crossover med fete terrengdekk og høy bakkeklaring. Det er åpenbart en trend for tiden) har den klare tegn som peker i retning av produksjon.

Ny personlighet
For ser man bort fra triksene og konsentrerer seg om fronten som igjen begynner å nærme seg litt personlighet, ser man på hvordan det hele er konsentrert rundt horisontale linjer i profil, og ser man på den gøyale lille vinkelen på bakre stolpe, så har vi kanskje noe av det som vil dukke opp.

At man har valgt den korte akselavstanden her gjør jo også at designerne slipper å slippe hele katta ut av sekken.

Men i dag skal jeg ha en god prat med Albert-Johann Kirzinger, jeg husker ham som interiørdesigner på Golf VII (den minst kjedelige delen av den bilen).

Nå er han leder for Nutzfahrzeug Design. Og skal man dømme etter dette eksemplet, har han sikkert noe å fortelle.

For dere som virkelig lurer: Denne bilen har en 2-liters TDI motor med 150 kW (204 hk) og 7-trinns DSG kasse. Den gjør 80 på 6,7, kommer opp i 185, har 4Motion og 245/70 R17 hjul. Målene er 479 x 232 x 207 og den har fått 3 cm ekstra bakkeklaring.

Dere andre får vente en dag eller to så kommer det nok mer til dere også.

Powered by Labrador CMS