img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
DAF overtar Norges-importen selv
DAF-fabrikken overtar all salgs- og markedsføringsaktivitet i Norge. Det er dagens private importør glad for.

alt

Etter 35 år som importør av det nederlandske lastebilmerket er en epoke over for DAF Norge AS.

Fra 1. august overtar fabrikken selv importen til Norge, melder DAF Trucks N.V. i en pressemelding.

Har selv ønsket det
Selskapet opplyser at DAF Norge AS fortsatt vil være en del av DAF-organisasjonen, men da som forhandler og servicepunkt for Østlandet. DAF Norge eies av Autonor AS og er lokalisert i Råde i Østfold.

– Vi har selv i lengre tid ytret ønske overfor fabrikken om å konsentrere oss om lokalmarkedet med salg av tunge lastebiler. Vi er derfor fornøyd med den løsningen som nå kommer, forteller administrerende direktør Kai V. Abrahamsen i DAF Norge til YrkesBil.no.

Siden 2004 har DAF Norge AS besittet en forhandleravtale med DAF Trucks. Endringene i gruppeunntaket i Europeisk bilbransje medførte at DAF Trucks på dette tidspunktet avviklet sine opprinnelige importøravtaler.

For Norge og noen andre land innså fabrikken at det ville være utfordrende å være representert uten nasjonal importør, og DAF Norge AS har siden utført importøroppgavene på vegne av DAF Trucks.

Minst seks prosent
I 2015 hadde DAF en markedsandel på 2,4 prosent i segmentet «lastebiler over 16 tonn», med 95 registrerte biler i Norge. 

I segmentet 7,5 til 10 tonn registrerte de 14 biler, med en markedsandel på 13,7 og i vektklassen 10 til 16 tonn endte DAF med 12 biler og en markedsandel på 7,3 i 2015.

Abrahamsen sier det er svært krevende å drive med nasjonalt salg av tunge lastebiler som en frittstående aktør.

– Det er ikke mange som klarer å drive nasjonalt salg av tunge lastebiler uten å være fabrikkeid. For å oppfylle DAF’s ambisjoner om markedsandeler, er det helt avgjørende at produsenten engasjerer seg direkte, noe de nå gjør. Det er spennende, sier Abrahamsen. 

Jan van Keulen, administrerende direktør i DAF Netherlands og med hovedansvar for DAF i Skandinavia, er klar på hva fabrikken vil oppnå:

– Vårt mål på mellomlang sikt er å nå en markedsandel på minst seks prosent i Norge. For å nå målet er vår første prioritet nå å utvide det nasjonale forhandlernettet.

Nye forhandlere
Konsernet er i forhandlinger med eksisterende og nye partnere for å etablere et nytt forhandlernett i Norge.

Importen til Norge skal styres administrativt fra DAFs hovedkontor for Skandinavia som er lokalisert i Danmark.

Videre opplyses det at reservedeler fra 1. august skal fraktes direkte fra fabrikk til forhandlerne.

Satser på andre merker
Autonor AS vil fremdeles gjennom sine underselskaper, Autonor Import AS og SsangYong Norge AS, drive som importør av SsangYong og Chevrolet (US). 

Kai V. Abrahamsen, som også er direktør i Autonor AS, opplyser at endringene ikke får store personalmessige konsekvenser i Østfold-konsernet.

– Noen funksjoner blir borte, men vi har allerede funnet nye funksjoner til de fleste av de berørte ansatte. Ressursene våre vris nå over til satsningen på SsangYong og Chevrolet, forklarer han.

Administrerende direktør Kai V. Abrahamsen i DAF Norge:

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1738 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 172 LASTEBILER TIL SALGS