-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Platooning i startgropen
Sammen med DB Schenker skal nå MAN i gang med platooning i landeveis-forsøk

Vi har hørt mye om forsøk med selvkjørende lastebiler. Mange av dem kjører på det tyskerne kaller «den digitale motorveien», en teststrekning på A9 som er ganske strategisk plassert, mellom München og Nürnberg.
DB Schenker har depoter begge steder, så derfor vil denne strekningen være ideell for slike forsøk. Man regner med å sette i gang sommeren 2018.
Også selvkjørende
Men samtidig planlegger de to også utprøving av selvkjørende biler – i første omgang skal de skje på depotet i Nürnberg, og bare bestå av manøvrer i forbindelse med lasting og lossing.
For platooning-øvelsene skal bilene utstyres med et elektronisk «feste» som hekter bilene sammen. Avstanden mellom dem skal være ti meter – det tilsvarer et halvt sekund ved motorveihastigheter. Formålet er først og fremst slipstreaming, slik at man sparer drivstoff. 10 prosent reduksjon ligger innenfor mulighetene, regner man med.
Nå er det selvfølgelig ikke bare bil-etter-bil oppskriften som skal testes ut. Hvordan en slik kolonne vil ta seg ut for andre trafikanter er selvfølgelig av stor interesse, og hvordan man skal kjøre ved avkjøringsramper er også et spørsmål man må finne svar på.
Venter på jusen
Joachim Drees, MAN-sjef, presiserer at kjøremønster som dette i første rekke er et spørsmål om lovgivning.
«Så snart det juridiske rammeverket er på plass, vil vi tilby denne muligheten i våre biler», sier han.
Både MAN og DB Schenker legger til at andre digitale prosjekter vil bli testet ut i forbindelse med platooning-forsøkene.