-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Platooning i startgropen
Sammen med DB Schenker skal nå MAN i gang med platooning i landeveis-forsøk
Vi har hørt mye om forsøk med selvkjørende lastebiler. Mange av dem kjører på det tyskerne kaller «den digitale motorveien», en teststrekning på A9 som er ganske strategisk plassert, mellom München og Nürnberg.
DB Schenker har depoter begge steder, så derfor vil denne strekningen være ideell for slike forsøk. Man regner med å sette i gang sommeren 2018.
Også selvkjørende
Men samtidig planlegger de to også utprøving av selvkjørende biler – i første omgang skal de skje på depotet i Nürnberg, og bare bestå av manøvrer i forbindelse med lasting og lossing.
For platooning-øvelsene skal bilene utstyres med et elektronisk «feste» som hekter bilene sammen. Avstanden mellom dem skal være ti meter – det tilsvarer et halvt sekund ved motorveihastigheter. Formålet er først og fremst slipstreaming, slik at man sparer drivstoff. 10 prosent reduksjon ligger innenfor mulighetene, regner man med.
Nå er det selvfølgelig ikke bare bil-etter-bil oppskriften som skal testes ut. Hvordan en slik kolonne vil ta seg ut for andre trafikanter er selvfølgelig av stor interesse, og hvordan man skal kjøre ved avkjøringsramper er også et spørsmål man må finne svar på.
Venter på jusen
Joachim Drees, MAN-sjef, presiserer at kjøremønster som dette i første rekke er et spørsmål om lovgivning.
«Så snart det juridiske rammeverket er på plass, vil vi tilby denne muligheten i våre biler», sier han.
Både MAN og DB Schenker legger til at andre digitale prosjekter vil bli testet ut i forbindelse med platooning-forsøkene.