-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
- Det har tatt et år å få kranbilen slik vi ønsket
Resultatet ble en meget heftig kombinasjon av MAN og Hiab.


Det er selskapet KMS Strassburg på Vestfossen vest for Drammen som i disse dager tar i bruk en MAN TGX 35.500 kranbil som trolig vil vekke en del oppsikt.
Utgangspunktet er en fireakslet MAN TGX 35.500 8x4-4 med trippelboggi hvor de to fremre boggiakslene har drift og den bakre har styring. Bilen har den største D26-motoren på 12,4 liter med en effekt på 500 hk og et dreiemoment på 2.500 Nm. Bilen har også MANs største førerhus, XXL.
KMS Strassburg ønsket en bil med størst mulig nyttelast i kombinasjon med stor bakmontert kran. MAN TGX 35.500 8x4-4 leveres som standard med en største akselavstand på 4,2 meter mellom første og andre aksel. Men MAN-ombyggeren Toni Maurer sørget for å øke denne avstanden til 5,0 meter ved å flytte trippelboggien bakover. For å få tilstrekkelig overheng bak ble dessuten rammeoverhenget forlenget.
Resultatet ble et kjøretøy med et planpåbygg som er 6,3 meter langt, og bakenfor sitter en kran av typen Hiab X-Hipro 638 som har en kapasitet på 60 tonnmeter og som med jibb har en maksimal rekkevidde på 32 meter. Kranen har også vinsj. Påbygget er utført av den tyske påbyggeren BAMAG Fahrzeugbau Weimar som også har montert kranen som ble sendt fra Hiab i Norge til Tyskland.
– Det har tatt et år å få kranbilen slik vi ønsket det, forteller Dirk Strassburg, som er innehaver og daglig leder av KMS Strassburg.
– Vi ønsket stor nyttelast og en kran med stor kapasitet. På denne bilen var det dessuten aktuelt med bakmontert kran. Da kan vi rygge kloss opptil alle kranjobbene, og det er en stor fordel i mange jobber.
Lastebilselger Steinar Robsahm Berg hos MAN i Drammen forteller at det aldri har vært bygd noen tilsvarende kranbil i MAN-systemet og at det neppe finnes mange lignende kjøretøy uansett merke.
Firmaet KMS Strassburg, hvor KMS står for Kranservice - Mek – Smie, fyller 13 år like etter kommende årsskifte.
Selskapet har i alt fem ansatte og nå totalt tre kranbiler. Krankjøring for bygg- og anleggsbransjen, samt andre bransjer som trenger tunge og lange løft, utgjør en vesentlig del av virksomheten.
Selskapet har i tillegg mekanisk verksted som produserer det meste innenfor stål og reparerer blant annet landbruks- og anleggsutstyr. Firmaet utfører også smi-arbeider av forskjellig slag.
Litt kuriøst forteller selskapet på sin hjemmeside at man også reparerer og restaurerer gamle hestevogner.