- - Teknologien driver bransjeutviklingen
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
- Teknologien driver bransjeutviklingen
ATLANTA, USA (YrkesBil): Elektrifisering, selvkjørende lastebiler og oppkobling er ifølge Volvo-sjef Martin Lundstedt (bildet) de viktigste driverne lastebilindustrien for tiden.

alt

Volvos konsernsjef Martin Lundstedt var hovedtaler ved Heavy Duty Manufacturers Associations (HDMA) lunsjmøte under North American Commercial Vehicle Show i Atlanta i forrige uke.

HDMA ble etablert i 1983 og har 200 medlemsbedrifter som i første rekke består av produsenter av tunge kjøretøy, komponenter og resevedeler.

Elektrifisering, selvkjørende lastebiler og oppkobling er ifølge Lundstedt de viktigste driverne lastebilindustrien for tiden. Han viste blant annet til den hytteløse autonome og elektriske trekkvognen Vera, som ett eksempel på et kjøretøy som dekker alle de tre teknikkområdene.

– Men fortsatt, selv med disse teknologienes inntreden, har dieselmotoren og annen tilhørende teknikk, mye å tilføre. Lastebilsjåfører kommer til fortsatt å være viktige fremover, uttalte Lundstedt.

– Med åtte milliarder mennesker som i 2030 lever i en digitalisert verden, kommer transportbehovet til å fortsette å øke, både for varer og mennesker. Men det må bli betydelig mer bærekraftig for at vi skal kunne overlevere verden i god tilstand, til kommende generasjoner, fortsatte konsernsjefen.

Han pekte på flere fenomener som driver omveltningene i bransjen:

  • Kjøretøyene brukes bare 25 prosent av tiden gjennom sin livssyklus, og er uvirksomme resten av tiden.
  • Kun 40-50 prosent av den tilgjengelige lastekapasiteten utnyttes i realiteten. Dette innebærer i teorien at betydelig mer at et kjøretøys livslengde kan utnyttes til å frakte gods.
  • Bare 5-10 prosent av det totale drivstofforbruket benyttes til å frakte gods.
  • Veinettene utnyttes til sin fulle kapasitet kun fem prosent av tiden i løpet av sin livssyklus, og er da bare dekket 10 prosent av kjøretøy.
  • Nesten syv prosent av alle trafikkulykker i USA involverer en tung lastebil og cirka 12 prosent av alle dødsulykker i landet.

– Volvo satser sterkt på sikkerhet som vår øverste prioritering. Samtidig gir de nye teknologiene stort potensial for både økt effektivitet og produktivitet, sa Lundstedt.

Forrige gang en Volvo-sjef holdt foredrag hos HDMA var på Mid-America Trucking Show i Louisville i mars 2015, da Olof Persson snakket i omtrent de samme termene.

En måned senere måtte han forlate toppjobben hos Volvo, da nyheten kom om at daværende Scania-sjef Martin Lundstedt var utpekt til ny konsernsjef i Volvo.

I bladet YrkesBil nr. 11, novemberutgaven, kan du lese en større reportasje fra North American Commercial Vehicle Show. Ikke abonnent? Bli det her!


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1995 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 250 LASTEBILER TIL SALGS