-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
- Teknologien driver bransjeutviklingen
ATLANTA, USA (YrkesBil): Elektrifisering, selvkjørende lastebiler og oppkobling er ifølge Volvo-sjef Martin Lundstedt (bildet) de viktigste driverne lastebilindustrien for tiden.
Volvos konsernsjef Martin Lundstedt var hovedtaler ved Heavy Duty Manufacturers Associations (HDMA) lunsjmøte under North American Commercial Vehicle Show i Atlanta i forrige uke.
HDMA ble etablert i 1983 og har 200 medlemsbedrifter som i første rekke består av produsenter av tunge kjøretøy, komponenter og resevedeler.
Elektrifisering, selvkjørende lastebiler og oppkobling er ifølge Lundstedt de viktigste driverne lastebilindustrien for tiden. Han viste blant annet til den hytteløse autonome og elektriske trekkvognen Vera, som ett eksempel på et kjøretøy som dekker alle de tre teknikkområdene.
– Men fortsatt, selv med disse teknologienes inntreden, har dieselmotoren og annen tilhørende teknikk, mye å tilføre. Lastebilsjåfører kommer til fortsatt å være viktige fremover, uttalte Lundstedt.
– Med åtte milliarder mennesker som i 2030 lever i en digitalisert verden, kommer transportbehovet til å fortsette å øke, både for varer og mennesker. Men det må bli betydelig mer bærekraftig for at vi skal kunne overlevere verden i god tilstand, til kommende generasjoner, fortsatte konsernsjefen.
Han pekte på flere fenomener som driver omveltningene i bransjen:
- Kjøretøyene brukes bare 25 prosent av tiden gjennom sin livssyklus, og er uvirksomme resten av tiden.
- Kun 40-50 prosent av den tilgjengelige lastekapasiteten utnyttes i realiteten. Dette innebærer i teorien at betydelig mer at et kjøretøys livslengde kan utnyttes til å frakte gods.
- Bare 5-10 prosent av det totale drivstofforbruket benyttes til å frakte gods.
- Veinettene utnyttes til sin fulle kapasitet kun fem prosent av tiden i løpet av sin livssyklus, og er da bare dekket 10 prosent av kjøretøy.
- Nesten syv prosent av alle trafikkulykker i USA involverer en tung lastebil og cirka 12 prosent av alle dødsulykker i landet.
– Volvo satser sterkt på sikkerhet som vår øverste prioritering. Samtidig gir de nye teknologiene stort potensial for både økt effektivitet og produktivitet, sa Lundstedt.
Forrige gang en Volvo-sjef holdt foredrag hos HDMA var på Mid-America Trucking Show i Louisville i mars 2015, da Olof Persson snakket i omtrent de samme termene.
En måned senere måtte han forlate toppjobben hos Volvo, da nyheten kom om at daværende Scania-sjef Martin Lundstedt var utpekt til ny konsernsjef i Volvo.
I bladet YrkesBil nr. 11, novemberutgaven, kan du lese en større reportasje fra North American Commercial Vehicle Show. Ikke abonnent? Bli det her!