- Brussel tar grep for å sikre effektiv grensepassering
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
FAST TRACK: EU vil ha egne "grønne baner" ved grenseovergangene, der det skal ta maks 15 minutter å passere for godstransport under korona-krisen. Foto: European Commission
Brussel tar grep for å sikre effektiv grensepassering
Det har til tider vært full forvirring og inntil 80 kilometer køer ved EUs indre grenser den siste uken. Nå later det til at transportministrene i medlemslandene, er blitt enige om retningslinjer fra Kommisjonen – støttet av Europa-parlamentet.

alt

Man har åpenbart sett tydelige tegn til at varestrømmen i EU har vært i nærheten av å stoppe opp.

Brussel er enige om retningslinjer: EU ønsker å sikre fri bevegelse av varer i korona-krisen med "grønne baner" for lastebiler.  Det var åpenbart at noen medlemsland hadde reagert panikkartig da COVID-19 for alvor satte fart.

I pressen antydes det en slags skandale ved at EUs transportkommisær Adina Valean hadde vært påfallende fraværende.

SAMLESAK: Korona-krise i yrkesbilnæringen

I de siste krevende ukene var det EU-kommisjonens ferske president, Ursula von der Leyen, som samlet applaus da hun i realiteten overtok hele ansvaret ved hjelp av videomeldinger og klare definisjoner av fire mål.

Da von der Leyen kom til Kommisjonen i desember i fjor, var det den som hadde sittet lengst i regjering med Angela Merkel. Hun hadde sikkert lært mye der.

Hun la opp til et grønt felt, helt til høyre på veiene. Der skal ikke grenseovergang ta mer enn 15 minutter, og den skal være åpen for alle biler som frakter gods – ikke bare tunge lastebiler. 

I tillegg bør medlemslandene droppe alt som heter helgeforbud, for å øke kapasiteten. Hun hadde også klare beskjeder om å begrense papir-byråkratiet.

Hun var ganske klar på at fri transport nå ikke bare var nødvendig for å overleve – men også for å dempe pandemiens virkninger på økonomien. 

– Å holde liv i det store europeiske indre markedet er en av grunnene til at vi må beskytte transportnæringen, sa hun blant annet. 

– Vi må også sikre at folks grunnleggende liv fungerer så normalt som mulig, føyde hun til.

Med andre ord: det er ikke bare medisiner og verneutstyr det er behov for å få levert raskest mulig uten forsinkelser ved grensene.

– Det er derfor det nå er avgjørende at hovedårene for trafikken gjennom EU er åpne, sa hun og ba om at alle medlemslandene måtte melde inn grenseoverganger og grønne kjørefelt til Brussel så fort som mulig.

Sammenfattet ser de nødvendigste tiltakene hun ba om slik ut:

  • Abeidere i transportsektoren bør få lov til å krysse indre grenser.
  • Karantenetiltak for dem bør slettes til fordel for "spesielt tilpassede tiltak".
  • Helsekontroller ved EUs indre grenser må organiseres slik at den frie bevegelsen av varer ikke stanser.
  • Medlemsstatene bør sørge for at sjåfører og logistikkpersonell blir forsynt med det de har behov for, for å gjøre jobben. Dette inkluderer sanitæranlegg og catering.
  • Man må tillate den ukentlige hviletiden i hytta, siden hotell ikke lenger er tilgjengelige.

………… men alle disse tiltakene må være strengt begrenset til tiden når korona-regler gjelder.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
2053 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 228 LASTEBILER TIL SALGS