-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Korona-stengte trafikkstasjoner skaper trøbbel for registrering av kjøretøy
Bilimportørenes Landsforening (BIL) ber Statens vegvesen åpne for registrering uten fysisk oppmøte. Veivesenet svarer at de vurderer «å åpne for fremstilling og godkjenning av nyttekjøretøy», slik de gjorde i mars i fjor.
I forbindelse med nedstengingen av Oslo-området på grunn av det muterte koronaviruset, vil også Statens vegvesens tjenester bli berørt.
Fra mandag 25. januar vil trafikkstasjonene i området være stengt. Det vil ikke være mulig å få gjennomført teoriprøver, hallkontroller eller kjøretøy- og førerkorttjenester i skranken. Det vil heller ikke være oppkjøringer ved disse lokasjonene.
I første omgang er det snakk om trafikkstasjonen i Mysen, Drøbak og på Risløkka i Oslo i tillegg til oppkjøringstilbudet i Moss som er berørt. Personer som bor i disse områdene kan heller ikke benytte seg av tjenester ved andre trafikkstasjoner.
– Vi beklager ulempene dette vil medføre for brukerne våre, men håper på forståelse for at vi alle nå må gjøre det vi kan for å begrense spredningen av viruset. Vi vil løpende gjøre vurderingen om det er enkelte tjenester vi vil kunne åpne for, sier direktør Bodil Rønning Dreyer i Statens vegvesen.
Nå ber BIL Statens vegvesen om å gjøre det samme igjen, fremgår det av en brevutveksling mellom BIL og veivesenet som YrkesBil har fått tilgang til.
Teknisk direktør i BIL, Tore Lillemork, skrev søndag følgende til Bodil Rønning Dreyer i Statens vegvesen:
«BIL har som kjent for SVV, allerede vært «føre var» og understreket at enkeltregistrering kan videreføres også i et tilfelle der dere blir nødt til å stenge trafikkstasjonene for publikum igjen.
For et slikt tilfelle har vi bedt om at Statens vegvesen er forberedt på å ha en «plan B», ref. vårt opprinnelige forslag fra fredag 13. mars 2020, om at en gjennom en slik periode ikke trenger å møte opp ved trafikkstasjon med nytt kjøretøy for besiktigelse.
Da vil det etter vår mening være fullt forsvarlig å avvente besiktigelsen til situasjonen har normalisert seg og gi kjøretøyet en betinget godkjenning basert på sentral dokumentgodkjenning.
Dette med referanse til SVVs egen henvisning til sine nylig utviklede – og utmerkede – digitale tjenester.
Vi gjør oppmerksom på at salg av kjøretøyer foregår digitalt og pr. telefon, og at utleveringer kan foretas, selv om også bilforhandlere må holde sine fysiske salgslokaler stengt.
Bilverksteder tillates å være åpne.
Det er nødvendig med rask respons i form av åpning for ovenstående registreringsløsning, og BIL står selvsagt kontinuerlig til tjeneste for Statens vegvesen om det er noe vi kan bidra med».
Senere søndag fikk BIL følgende midlertidige, men positive tilbakemelding fra Statens vegvesen:
«Først og fremst vil vi se på muligheten for å åpne for fremstilling og godkjenning av nyttekjøretøy, slik vi gjorde i mars. Jeg har tro på at det skal la seg gjøre, jfr også som du skriver, at verksteder holder åpent. Men vi må gjøre våre analyser mht. smitterisiko. Jeg vet mer om dette i løpet av morgendagen (mandag, red. anm).
Dersom vi ikke kan åpne for godkjenning i hallene våre, og situasjonen øker i tid og omfang, må vi vurdere andre nødløsninger, herunder det dere foreslår.»