-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Tilbake til (den originale) Defender-smaken?
Med base i Skottland foredles en skikkelig hard core offroader med røtter i Sheffield og Storbritannias jern&stål tradisjoner.
Fremkommeligheten til en ATV kombinert med kapasiteten og holdbarheten til en seriøs fire-ganger-firer var oppskriften til John Foers da han presenterte sin IBEX for mer enn 30 år siden.
Den er utviklet og forfinet underveis selvfølgelig. Dagens aktuelle versjon heter F8 og leveres både som ferdigbygget – med en million muligheter for spesielle ønsker og behov – eller som byggesett.
Pussig nok har Foers Ibex en kompakt side på norsk på Wiki. Men finnes det virkelig en slik i Norge?
I hvert fall kan man der lese om en av spesialitetene:
«En spesiell løsning som Ibex kan leveres med er Foers patenterte Vector vinsjsystem. En vinsj monteres sentralt i kjøretøyet, og kabelen går til kasteblokker foran og bak. Kjøretøyet kan trekke i begge retninger, ellers kan kabelen trekkes ut og festes i begge ender, og kjøretøyet kan dra seg langs kabelen som en taubane».
To entusiaster i Glasgow, Russ Peterson og Ross Anderson, valgte å gå løs på Foers hjemmebygg-tilbud da de bestemte seg for å bygge en kompromissløs elektrisk offroader.
De forteller at de først så på den gamle Defender, men det ble for mye mas med å oppgradere gamle biler nå som gamle Defendere begynte å få verdi som om de var bygget av gull.
F8-modellen til Foers er gjennomprøvd over store deler av verden og har vist seg å holde. Og siden de bruker alt fra potente bensin V-åttere til slitne gamle Perkins firere ville det være uproblematisk å legge en batteri/elmotor pakke ned i chassiset.
Bilen, som er døpt Munro, er ikke klar ennå, men de store linjene er trukket opp. Som en amerikansk elmotor på 215 hk og 350 Nm, og 1000 kg nyttelast.
Men batteristørrelser og rekkevidde og andre detaljer må vi vente på. Og med en konstruksjon som i prinsippet lever av å være fleksibelt er det sannsynlig at man med tiden kan skreddersy drivlinjen også.
Det er litt gøy der Russ, eller er det Ross?, sier at «vi ville skape en bil du kunne entre med møkkete slagstøvler, hive en høyballe baki for å mate hestene og så dra på campingtur med den til helgen. At den også er elektrisk er egentlig irrelevant for slik vi ser det vil elektriske biler bli den nye standarden veldig raskt».