-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Klare lyspunkter i nyttebil-statistikken
Ikke bare bremset nedgangen på den samlede nyttebilregistreringen i Europa – fra minus 8 prosent i august til minus 6,6 prosent i september – men for andre gang i år økte alle biler over 3,5 tonn i forhold til i fjor, med nesten 5 prosent.
Minus 17,6 prosent akkumulert etter tredje kvartal, sier ACEA i sin månedlige opptelling av nyttebilregistreringer i Europa i september.
Og de føyer til «minus 6,6 prosent i september».
Varebilene trekker ned
Som vanlig er dette bare halve sannheten. Disse tallene dreier seg nemlig om EU. Heldigvis finnes det separat statistikk både for EFTA (ca. 3,3 prosent av totalmarkedet) og UK (nesten 18 prosent av totalen), slik at vi kan regne HELE Europa.
Og da ser vi at det fremdeles er varebilene, de under 3,5 tonn, som trekker ned. I september var de i pluss med 0,6 prosent i EFTA og med 10,8 prosent i UK, men i EU lå de fremdeles 11,3 prosent etter. Dermed endte det segmentet 6,5 prosent under i september.
Akkumulert er de fremdeles mer enn 21 prosent bak i Europa. Legger man til UK og EFTA er etterslepet nesten det samme: 20,9 prosent.
De tunge drar lasset
Den store gruppen på mer enn 3,5 tonn økte med 18,3 prosent i EU i september. For hele Europa var økningen litt lavere – 18,0 prosent. Akkumulert leser man også pluss-tall nå. 1,5 prosent i EU og 1,3 prosent når du legger til resten av Europa.
Nok en gang ser vi at det er de tyngste som drar lasset. De over 16 tonn økte med 21 prosent i EU og med 21,5 prosent i hele området. Akkumulert ligger EU 4,6 prosent foran og legger du til UK og EFTA er vi 4,9 prosent foran - litt over 1.000 biler!
Det forspranget var på 2,9 prosent etter august. Med slik økning betyr det forhåpentlig at vi får se et økende overskudd helt frem til neste år.