-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

– Vi har tenkt nytt og hentet inspirasjon fra fly, Formel 1 og vindturbiner
Volvo Trucks har utviklet nye aerodynamiske forbedringer for sine lastebiler til tungtransport. Endringene er inspirert av løsninger som lenge har vært brukt i luftfartsindustrien.
Ved å gjøre små, men smarte justeringer på førerhuset, hevder Volvo at de har klart å redusere både luftmotstand, drivstofforbruk og CO₂-utslipp ytterligere.
Volvo har altså knapt fått rullet ut sin nye FH Aero-serie som ble lansert i 2024, og som ennå ikke kan utnyttes i fullt monn i Norge grunnet særegne norske regler (noe Statens Vegvesen nå, etter betydelig press fra bransjen, omsider vil gjøre noe med), før vi blir servert ytterligere aero-forbedringer.
Små, men viktige endringer
Gøteborg-produsenten forteller at de har gjort en rekke forbedringer for å gjøre lastebilen mer strømlinjeformet.

Produsenten innrømmer selv at endringene kan virke små, men poengterer at de har stor betydning for aerodynamikken og drivstofforbruket.
Til sammen hevdes disse nyvinningene å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp med opptil 2 %, i tillegg til tidligere forbedringer. Samlet betyr dette at en FH Aero, ifølge Volvo selv, kan oppnå inntil 7 % bedre drivstoffeffektivitet sammenlignet med den forrige FH-modellen.
Løsningene som blir tilgjengelige nå vil tilbys i ulike kombinasjoner for Volvo FH, FH Aero og FM (men luftstrømsstabilisatorene er kun tilgjengelige for Volvo FH og FH Aero), og skal gi fordeler uavhengig drivlinje: elektrisk, gass eller diesel.
– All tiden vi har brukt i vindtunneltester og digitale simuleringer har virkelig gitt resultater. Med disse nye endringene på førerhuset bygger vi videre på de store aerodynamiske forbedringene vi lanserte i fjor, til fordel for kundene våre, sier Jan Hjelmgren, produktsjef i Volvo Trucks, i en pressemelding.

Inspirert av fly og Formel 1
Den viktigste nyheten er de nye lutfstrømsstabilisatorene, diskret plassert i de øvre hjørnene av førerhuset ved frontruten.
De består av et mønster med små, skråstilte vinger som effektivt leder luftstrømmen rundt hjørnene på førerhuset. Resultatet er forbedret aerodynamikk og lavere luftmotstand.
– Vi har tenkt nytt og hentet inspirasjon fra teknologi som vanligvis brukes i fly, Formel 1 og vindturbiner. De øvre hjørnene av førerhuset er avgjørende for god aerodynamikk. Takket være vårt nye kameraspeilsystem har vi funnet nytt potensiale i dette området og har utviklet nye løsninger. Ved å styre luftstrømmen i mikroskala oppnår vi betydelige forbedringer i det store bildet. Denne teknologien gir oss også et grunnlag for videre innovasjon fremover, sier Anders Tenstam, senior teknologiekspert i aerodynamikk i Volvo Trucks.

Luftstrømsstabilisatorene gjør mer enn å forbedre luftstrømmen foran på førerhuset.
De åpner også for to andre viktige oppgraderinger: lengre luftavvisere som reduserer avstanden til tilhengeren, og nye chassisdeksler som er bedre tilpasset bakskjermen. Til sammen forsterker disse tre tiltakene hverandres effekt, og gir et bedre resultat enn hver for seg, forklarer Volvo.

Med et førerhus som er forlenget med 24 centimeter og flere målrettede endringer for å redusere luftmotstanden, oppnår FH Aero betydelige besparelser. Dette er selvsagt spesielt viktig for langtransport, der lastebilene kjører mange kilometer og selv små forbedringer gir stor effekt over tid.
LES OGSÅ:
-
Veøy bestiller 100 lastebiler fra Volvo
-
Volvo og Gjensidige sammen om ny forsikringsløsning for lastebiler
-
Mer samarbeid mellom Volvo og Daimler Truck: Skal bygge felles plattform
-
Ny funksjon: Oppdager punktering og tar over styringen
-
Volvos lastebiler tar i bruk velprøvd sikkerhetsteknologi fra bussverden
-
– Avgjørende å vise kundene den store bredden av våre løsninger
-
Over 2.000 besøkende: – Målet er Volvodager hvert år fremover
-
Volvo mener denne vil «revolusjonere langtransport med lastebil»
-
Hydrogen: Fremtid eller flop?
-
– Saken illustrerer viktigheten av å tilpasse regelverket til den teknologiske utviklingen