-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Storkontrakt for MAN: 76 elbusser til Oslo
Unibuss har nå bestilt 59 solobusser og 17 leddbusser av typen Lion's City E fra MAN Truck & Bus.
Levering av de 76 elbussene er planlagt i slutten av 2023.
De skal da utplasseres i nordøst og øst i Oslo.
– Vi er veldig glade for vår første e-buss-bestilling fra Norge, sier Rudi Kuchta, leder for Business Unit Bus i MAN Truck & Bus.
– Vi er selvfølgelig veldig glade for at det langvarige samarbeidet med Unibuss videreføres. Jeg er spesielt stolt av teamet i Norge, som har gjort denne betydelige suksessen mulig gjennom tett samarbeid, sier Malte Kauert, administrerende direktør MAN Truck & Bus Nordics.
Velger antall batteripakker
Spørsmål om fleksibilitet i utforming av bussene skal ha spilt en viktig rolle for selskapet.
For eksempel er solobussene utstyrt med 5 i stedet for 6 (standard) batteripakker og leddbussene med 7 i stedet for 8 (standard) batteripakker.
– Siden i høst har våre kunder selv kunne bestemme antall batteripakker. På denne måten kan vår helelektriske bybuss bli enda bedre tilpasset individuelle kundebehov og krav i når det gjelder rekkevidde og passasjerkapasitet, sier Kuchta.
Lion's City E er utstyrt med et nytt klimaanlegg som skal være betydelig mer effektivt enn det forrige, noe som ifølge MAN kan gi en ekstra rekkevidde på opptil 25 km.
Bussene er utstyrt med flere assistansesystemer, som MAN BirdView, som gir et 360° fugleperspektiv av kjøretøyets umiddelbare omgivelser, og MAN OptiView speilkamera system.
Inntil 12 år
Rådgivere fra MAN Transport Solutions har bistått i arbeidet med anbudet.
– De har blant annet beregnet rutene for optimal bruk av bussene. Og MAN vil fortsette å gi den norske kollektivoperatøren best mulig støtte i fremtiden. I tillegg til å levere kjøretøyene, skal MAN også yte service og vedlikehold for bybussene i en periode på inntil 12 år.
Oslo har en uttalt ambisjon om å bli «verdens første utslippsfrie by innen 2030».
– Med utslippsfri kollektivtransport allerede innen utgangen av 2023, er en viktig del av jobben ferdig. Nye elbusser i Oslo Øst betyr renere lokalluft, mindre støy, bedre komfort og reduserte klimagassutslipp, sier Ruter AS.