-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Storkontrakt for MAN: 76 elbusser til Oslo
Unibuss har nå bestilt 59 solobusser og 17 leddbusser av typen Lion's City E fra MAN Truck & Bus.
Levering av de 76 elbussene er planlagt i slutten av 2023.
De skal da utplasseres i nordøst og øst i Oslo.
– Vi er veldig glade for vår første e-buss-bestilling fra Norge, sier Rudi Kuchta, leder for Business Unit Bus i MAN Truck & Bus.
– Vi er selvfølgelig veldig glade for at det langvarige samarbeidet med Unibuss videreføres. Jeg er spesielt stolt av teamet i Norge, som har gjort denne betydelige suksessen mulig gjennom tett samarbeid, sier Malte Kauert, administrerende direktør MAN Truck & Bus Nordics.
Velger antall batteripakker
Spørsmål om fleksibilitet i utforming av bussene skal ha spilt en viktig rolle for selskapet.
For eksempel er solobussene utstyrt med 5 i stedet for 6 (standard) batteripakker og leddbussene med 7 i stedet for 8 (standard) batteripakker.
– Siden i høst har våre kunder selv kunne bestemme antall batteripakker. På denne måten kan vår helelektriske bybuss bli enda bedre tilpasset individuelle kundebehov og krav i når det gjelder rekkevidde og passasjerkapasitet, sier Kuchta.
Lion's City E er utstyrt med et nytt klimaanlegg som skal være betydelig mer effektivt enn det forrige, noe som ifølge MAN kan gi en ekstra rekkevidde på opptil 25 km.
Bussene er utstyrt med flere assistansesystemer, som MAN BirdView, som gir et 360° fugleperspektiv av kjøretøyets umiddelbare omgivelser, og MAN OptiView speilkamera system.
Inntil 12 år
Rådgivere fra MAN Transport Solutions har bistått i arbeidet med anbudet.
– De har blant annet beregnet rutene for optimal bruk av bussene. Og MAN vil fortsette å gi den norske kollektivoperatøren best mulig støtte i fremtiden. I tillegg til å levere kjøretøyene, skal MAN også yte service og vedlikehold for bybussene i en periode på inntil 12 år.
Oslo har en uttalt ambisjon om å bli «verdens første utslippsfrie by innen 2030».
– Med utslippsfri kollektivtransport allerede innen utgangen av 2023, er en viktig del av jobben ferdig. Nye elbusser i Oslo Øst betyr renere lokalluft, mindre støy, bedre komfort og reduserte klimagassutslipp, sier Ruter AS.