-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mercedes last blir selvstendig
Allerede i sommer ble det snakk om at Daimler skulle skille ut forskjellige virksomheter for å utløse større børsverdier. Nå er det offisielt.
Det var Fiats Sergio Marchionne som gikk opp denne løypa. Allerede i 2010 skilte han ut industri- og landbruksgruppen CNH, og senere fulgte Ferrari.
Nå har styret i Daimler vedtatt at man skal gå videre med en tilsvarende strategi.
Vil hente ut verdier
Målet er å skille ut lastebilavdelingen, som ikke går så veldig bra – fra personbil og varebil, som går så det griner. Og så beholde Financial Services som en egen enhet.
Disse tre separate enhetene skal «sitte under ett tak og ledes av Daimler» heter det fra Stuttgart.
Målet er å hente ut verdier som nå ligger latent i hele gruppen, og å bygge en struktur som gjør det meget enklere «å reagere fort».
Egentlig snakker vi nok elektrifisering hele veien. Det krever investeringer og det krever evne til å endre seg raskt, og er først og fremst en utfordring for personbilene.
Skespsis
Markedet reagerte nesten ikke på meldingen, aksjene økte med bare 1 prosent. Det er åpenbart skepsis på flere områder.
At det i Daimler meldingen sto at det skulle settes av 3 milliarder ekstra til Daimlers pensjonsfond allerede i fjerde kvartal i år, blir nok sett på som et forsøk på å «smøre» fagforeningene som sikkert helst ser at det hele holdes sammen.
Og når Daimler sier at det ikke er planer om å kvitte seg med noen av divisjonene, er nok det også en skuffelse for de som ser på for eksempel mobilitetstjenesten Moovel som en ren distraksjon.
Dette kommer ikke til å skje i morgen, en avgjørelse blir ikke tatt før tidligst på aksjonærsamlingen i 2019, men samtidig sier Daimler at de allerede nå investerer 100 millioner euro «i de første skrittene».