Elektrisk evakueringsbil for tunneler
Elektrisk evakueringsbil for tunneler
Elektrisk evakueringsbil for tunneler
Elektrisk evakueringsbil for tunneler
Elektrisk evakueringsbil for tunneler
Elektrisk evakueringsbil for tunneler
Elektrisk evakueringsbil for tunneler
Elektrisk evakueringsbil for tunneler
Elektrisk evakueringsbil for tunneler
Elektrisk evakueringsbil for tunneler

Satser på elbil for evakuering fra tunneler

Hevder dette er Norges første av sitt slag, og leverandørene håper det skal bli mange flere.

Publisert

Det er selskapet Ferno Mobility AS på Skoppum som leverer det de omtaler som Norges første tunnelevakueringsbil på eldrift.

Spesialbilen, bygget på Maxus EV80, skal leveres til Gauldal Brann og Redning i uke 24.

«Enhver brann krever oksygen og det gjør også en forbrenningsmotor. Elbiler har ingen forbrenningsmotor og er dermed perfekt til formålet», skriver Ferno Mobility i en pressemelding.

– Dette er den første i noe vi håper bli mange tunnelevakueringsbiler. Norge full av tunneler, og dette bør være obligatorisk ved større tunneler, både under konstruksjon og når de settes i drift, sier Geir Engely til YrkesBil. Han er Key Account Manager 11X-etatene & Forsvaret i Ferno Mobility.

Han påpeker at det ved brann i tunnel ofte vil være mye støv og sotpartikler som rask tetter luftfilter, og det vil være vanskelig å bruke biler med forbrenningsmotor til dette formålet.

– Derfor er denne svært gunstig til formålet, påpeker Engely.

Bilen har utbyttbare flasker, som er kompatible med de som brannvesenet har mange av i brannbilene, til røykdykking – så man lett kan «re-loade» luftbanken og gjøre flere runder inn i tunnel for å evakuere mennesker.

– I tillegg kan en slik bil også ha en funksjon ved gasslekkasjer og andre ulykker der luften kan være kontaminert, utdyper Engely.

Rekkevidden på evakueringsbilen er oppgitt til 200 kilometer.

«Med luftforsyning til 12 evakueringsmasker, to røykdykkersett og egen dreibar røykdykkerstol for redningsmann, blir de evakuerte ivaretatt på en trygg måte på vei ut av tunnelen», forsikres det.

Bilen har dessuten IR-system for kjøring i tett røyk eller i mørket (forover og bakover).

Tunnelevakueringsbilen er levert av Ferno Mobility AS og bygget på Maxus EV80 fra RSA Bil.

Powered by Labrador CMS