Posten er med i utviklingen av ny elektrisk lastebil

Posten Norge samarbeider med Volta Trucks for å utvikle en ny type helelektrisk lastebil som skal distribuere pakker i sentrum av nordiske byer.

Publisert

Posten og Bring er som kjent «framme i skoene» når det gjelder å teste ut ny kjøretøyteknologi, og konsernet er ofte blant de første i Norge som tester nye elektriske kjøretøy fra ulike produsenter.

Fra før vet vi også at de har investert penger i det svenske cleantech firmaet Inzile, som utvikler elektriske nyttekjøretøy.

Nå opplyser Posten og Bring at de vil teste ut Volta Zero, en spesialbygd helelektrisk 16 tonns lastebil, i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Testene vil starte i første kvartal i 2021.

– Vi har et mål om å kun benytte fornybare energikilder på kjøretøy og i bygg innen 2025. For å nå dette målet er samarbeid med selskaper som Volta Trucks avgjørende. Å være den første pilotbrukeren av en Volta Truck i Skandinavia sender en klar beskjed om vår bærekraftsintensjon, og vi ser frem til et godt samarbeid for å utvikle fremtidens utslippsfrie lastebiler, sier Kenneth Tjønndal Pettersen som er pressesjef i Posten i en pressemelding.

Gjennom samarbeidet med Posten og Bring vil Volta Zero bli testet ut i bymiljøene der den skal brukes. Det vil gi nyttig kunnskap og tilbakemeldinger til de som utvikler lastebilen.

Administrerende direktør Rob Fowler i Volta Trucks ser fram til samarbeidet.

– Med svenske og norske grunnleggere har Volta Trucks sterke nordiske røtter. Vår jobb er å utvikle en spesialbygget helektrisk lastebil som vil gi økt sikkerhet for fotgjengere og andre trafikanter, og samtidig gi bedre luftkvalitet for alle, sier han.

– Jeg er glad for dette eksklusive samarbeidet slik at vi får testet Volta Zero i de viktige nordiske markedene. Bring stiller strenge krav til sine kjøretøy. Vi tror nullutslippsbilen Volta Zero med en rekkevidde på 200 kilometer vil passe perfekt. Jeg gleder meg til å få tilbakemeldinger fra Posten og Brings sjåfører, sier Fowler.

Om Volta Zero

  • Spesialbygget helektrisk 16 tonns lastebil som er designet for distribusjon i bysentrum.
  • Har en rekkevidde på 150-200 kilometer, og vil ifølge produsenten fjerne 50 kg CO2 pr 100 kjørte
  • Med en førerhytte i glass har sjåføren 220 graders sikt, noe som skal minimere blindsonene.
Powered by Labrador CMS