-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Minigrav kan løse PKK-utfordring
Utstyrsleverandøren Rodin mener de har løsningen for tungbilverksteder som sliter med å oppfylle kravene om arbeidsgrav og slitasjetester for å utføre PKK.
Etter at Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy (verkstedforskriften) fikk krav om arbeidsgrav eller kjørebaneløfter fra 1. januar 2019, har flere tungbilverksteder som utfører PKK fått utfordringer.
Har ikke verkstedet utstyr for «cross check», eller arbeidsgrav med slitasjetester eller kjørebaneløfter, kan man ikke utføre PKK.
– Vi har sett at en del verksteder som skrur på tunge kjøretøy sliter litt med å tilpasse seg kravet. Har man ikke ei grav eller «cross check» i forbindelse med ei grav, kreves betydelige investeringer. Enkelte har sagt at da vil de droppe EU-kontroller, fordi det blir for dyrt, sier Torfinn Anderson, Kategoriansvarlig Tungbil i Rodin & Co AS til YrkesBil.
Prefabrikert løsning
Løsningen for mange, mener han, kan være den lille inspeksjonsgraven BM65 fra danske BM Autoteknik AS, med bremsetester og slitasjetester.
– Dette er en ferdig, prefabrikkert løsning som tar liten plass, er enkel å plassere i eksisterende bygg og enda enklere å plassere utendørs – da med hydraulisk aluminiumslokk. Den tilfredsstiller kravet fra Statens Vegvesen om arbeidsgrav eller kjørebaneløfter til verksteder som utfører EU-kontroll, sier Anderson.
BM Autoteknik er en velkjent produsent av bremsetestere for person- og lastebiler siden 1970-tallet, så det er ingen grunn til å betvile kompetansen som ligger bak løsningen.
Lavere investering
Her snakker vi om en varmgalvanisert 1,8 meter dyp stålgrav, som legger beslag på sparsommelige ti kvadratmeter gulvareal.
Løsningen kan leveres med hydraulisk hevbar arbeidsplattform og varmevifte i graven.
To alternative bremseprøver, med og uten løft, og slitasjetester kan leveres ferdig montert fra fabrikk, opplyser Anderson.
– Sammenlignet med en kjørebaneløfter sparer man opp mot en halv million kroner. Jeg har ikke tall på hvor stort dette markedet er, men tror potensialet er stort, sier Anderson.