-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kia lanserer elegant Carnival
Det er synd at denne biltypene er nærmest død hos oss, for Kias nye Carnival ser både elegant og praktisk ut. Bilen er også kjent som Sedona i enkelte markeder.
Den tilhører den utdøende rasen MPV, eller flerbruksbiler, og markedet for slike er i dag meget begrenset etter at SUV-er i alle formater har tatt over. Men for store familier, som hotell-limousine eller som taxi er den jo meget velegnet.
Carnival solgte brukbart i Norge på starten av vårt årtusen, da primært som varebil.
Nye Kia Carnival lanseres i Korea i dag, og der starter salget allerede i tredje kvartal. Så følger andre markeder suksessivt. Men jeg tviler på om vi får se den i Norge. Med mindre den kommer som elbil.
Kia synes tydeligvis bilen trenger en ny forkortelse siden den har fått et visst SUV-preg, så de kaller den en GUV – Grand Utility Vehicle. Den er bygget på en ny plattform og er mer raffinert, romsligere og mer praktisk enn forgjengeren.
Avhengig av markeder skal bilen tilbys med inntil fire seterader med plass til 7, 8 eller 11 passasjerer og stor fleksibilitet med hensyn til hvordan man ønsker å sitte.
Akselavstanden er økt med 30 mm og måler 309 cm, bredden er 199,5 cm og den totale lengden er vokst med 40 mm til 515,5 cm.
Som 7-seter kan Carnival leveres med det Kia omtaler som «business class seating» i andre seterad, med justerbare rygger, armlener og fothvilere.
Som toseter har Carnival et lasterom på 2905 liter (VDA), men selv med setene på plass er kapasiteten 627 liter bak tredje seterad.
Sett fra førersetet domineres dashbordet av to 12,3-tommers skjermer under et felles glass – en for instrumentene og en for infotainment. Kia lover trådløs tilgang til Android Auto og Apple CarPlay med stemmestyring.
Kraftigste motor er en 3,5-liters V6 GDi direkteinnsprøytet bensinmotor med 294 hk og et dreiemoment på 355 Nm. Dieselalternativet er en 2,4-liter med inntil 202 hk og 440 Nm. Standard girkasse er 8-trinns automat.
Ikke en ladeplugg å spore i mils omkrets, og dermed står nok ikke nye Carnival på Kia Bil Norges ønskeliste.