-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Tunge alternativer på Automessen
Lastebiler med alternative drivlinjer og drivstoff setter sitt preg på messen der bilbransjen møtes for å snakke om fremtiden.
Automessen 2022, som arrangeres av Autobransjens Leverandørforening (ABL), finner sted på Nova Spektrum i Lillestrøm.
Messen åpnet 28. september og holder det gående til og med 1. oktober.
Som YrkesBil tidligere har skrevet er tunge kjøretøy og transportbransjen viet ekstra oppmerksomhet i år.
I bildekarusellen over får du noen glimt fra det tungbilrelaterte programmet. YrkesBil vil i egne artikler komme tilbake til flere av temaene som ble tatt opp.
Flere saker om Automessen og temaer som blir diskutert der:
-
Under hvilke forutsetninger er ny kjøretøyteknologi lønnsom?
Inger Beate Hovi, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), har sammenlignet totale eierskapskostnader for tre ulike drivlinjer: Diesel, flytende biogass og batterielektrisk. Ulike forutsetninger kan gi utslag på flere kroner per kilometer.
-
Tungbil-lading på EUs premisser
Statens vegvesen anslår at det trengs 1.500-2.000 ladestasjoner for tungbiler i Norge. Snart kan EU tvinge fram en ny lade-infrastruktur i hele Europa, inkludert her til lands.
-
– Vi vil vise at teknologien er tilgjengelig
Circle K, med Sjur Haugen i spissen, tar med en lastebil fra Geely til Automessen i Lillestrøm denne uken for å sette metanol som drivstoff på dagsordenen.
-
Ti år med fellesnordisk transportstemme i EU
Nordic Logistics Association (NLA) har siden 2012 vært en viktig felles stemme for nordisk veitransport i EU. Det har gitt resultater, forteller styreleder Erik Østergaard til YrkesBil. Minst like viktig vil organisasjonen være i tiden fremover, med de store utfordringene det grønne skiftet betyr for denne næringen.
-
– Stor utfordring å få flere søkere til fagene våre
Både lastebil- og bussmekanikere fortsetter å være mangelvare. Å rekruttere mange nok – og dyktige nok – mekanikere til erstatning for dem som går ut av yrket er en daglig kilde til frustrasjon hos både lastebil- og buss-aktører. Noen snarlig lysning ser heller ikke ut til å være i sikte.
-
Automessen: Samler tungbiler i egen hall
Fokuset på tunge kjøretøy på Automessen, som åpner onsdag, er i år større enn noen gang. Tungbilkonferansen blir et av høydepunktene.