-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Tunge alternativer på Automessen
Lastebiler med alternative drivlinjer og drivstoff setter sitt preg på messen der bilbransjen møtes for å snakke om fremtiden.
Automessen 2022, som arrangeres av Autobransjens Leverandørforening (ABL), finner sted på Nova Spektrum i Lillestrøm.
Messen åpnet 28. september og holder det gående til og med 1. oktober.
Som YrkesBil tidligere har skrevet er tunge kjøretøy og transportbransjen viet ekstra oppmerksomhet i år.
I bildekarusellen over får du noen glimt fra det tungbilrelaterte programmet. YrkesBil vil i egne artikler komme tilbake til flere av temaene som ble tatt opp.
Flere saker om Automessen og temaer som blir diskutert der:
-
Under hvilke forutsetninger er ny kjøretøyteknologi lønnsom?
Inger Beate Hovi, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), har sammenlignet totale eierskapskostnader for tre ulike drivlinjer: Diesel, flytende biogass og batterielektrisk. Ulike forutsetninger kan gi utslag på flere kroner per kilometer.
-
Tungbil-lading på EUs premisser
Statens vegvesen anslår at det trengs 1.500-2.000 ladestasjoner for tungbiler i Norge. Snart kan EU tvinge fram en ny lade-infrastruktur i hele Europa, inkludert her til lands.
-
– Vi vil vise at teknologien er tilgjengelig
Circle K, med Sjur Haugen i spissen, tar med en lastebil fra Geely til Automessen i Lillestrøm denne uken for å sette metanol som drivstoff på dagsordenen.
-
Ti år med fellesnordisk transportstemme i EU
Nordic Logistics Association (NLA) har siden 2012 vært en viktig felles stemme for nordisk veitransport i EU. Det har gitt resultater, forteller styreleder Erik Østergaard til YrkesBil. Minst like viktig vil organisasjonen være i tiden fremover, med de store utfordringene det grønne skiftet betyr for denne næringen.
-
– Stor utfordring å få flere søkere til fagene våre
Både lastebil- og bussmekanikere fortsetter å være mangelvare. Å rekruttere mange nok – og dyktige nok – mekanikere til erstatning for dem som går ut av yrket er en daglig kilde til frustrasjon hos både lastebil- og buss-aktører. Noen snarlig lysning ser heller ikke ut til å være i sikte.
-
Automessen: Samler tungbiler i egen hall
Fokuset på tunge kjøretøy på Automessen, som åpner onsdag, er i år større enn noen gang. Tungbilkonferansen blir et av høydepunktene.