-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
- Et steg nærmere selvkjørende
Iveco og teknologiselskapet Plus har startet offentlig veitesting av neste generasjons høyautomatiserte lastebiler.
Nå er det ikke snakk om førerløse lastebiler i første omgang, men en høyere grad av automatisering.
Det nye testprogrammet er et samarbeid mellom Iveco og Plus.
Sistnevnte er et teknologiselskap spesialisert blant annet på høyautomatiserte løsninger for kjøring og autonom kjøring.
Ulike kjøreforhold
Den såkalt «PlusDrive»-aktiverte Iveco S-Way-lastebilen er «designet
for å forbedre sikkerhet, effektivitet, føreropplevelse og gi et mer
bærekraftig alternativ for flåter», som det heter på fint i pressemeldingen.
- Tyskland er ledende og en trendsetter innen autonom kjøring, så vi er glade for å lansere vårt offentlige testprogram i et land som lenge har omfavnet teknologiinnovasjon og sikkerhetsløsninger som høyautomatiserte lastebiler. Dette er en viktig fase i våre planer om å bringe høyautomatiserte lastebiler til markedet, sier Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer, Iveco Group.
Den offentlige veitestingen starter i Tyskland, og vil utvides til Østerrike, Italia og Sveits i løpet av de kommende månedene.
Tanken er at hvert lands unike veier og kjøreforhold vil utsette den høyautomatiserte lastebilen for et bredt spekter av terreng, hellinger, værforhold og kjørescenarier som skal gi nyttig læring til den automatiserte kjøreteknologien.
Første steg
Bilbransjen er omforent om en femtrinns skala som beskriver ulike nivåer av autonom kjøring, der det femte nivået er hundre prosent selvkjørende - uten menneskelig inngripen. Men Iveco og Plus opplyser ikke i pressemeldingen hvilket nivå deres testkjøring befinner seg på.
Anders Velta, Country Sales Manger hos Iveco Norge AS, synes testprogrammet er interessant for Norge:
- Iveco Norge følger prosjektet tett og vi gleder oss til å se selvkjørende Iveco-lastebiler på våre breddegrader. Første steg vil være de nye GSR-reglene (general safety regulation) fra EU som trer i kraft juli 2024, der en rekke sikkerhetssystemer blir lovpålagte, for eksempel Lane Departure Warning, tretthetssensor for føreren, fartsassistent som leser veiskilt og så videre, sier han.