PÅ VEI MOT AUTONOMT: Den automatiserte kjøreteknologien skal testes i Tyskland, Østerrike, Sveits og Italia.

- Et steg nærmere selvkjørende

Iveco og teknologiselskapet Plus har startet offentlig veitesting av neste generasjons høyautomatiserte lastebiler.

Nå er det ikke snakk om førerløse lastebiler i første omgang, men en høyere grad av automatisering.

Det nye testprogrammet er et samarbeid mellom Iveco og Plus.

Sistnevnte er et teknologiselskap spesialisert blant annet på høyautomatiserte løsninger for kjøring og autonom kjøring.

Ulike kjøreforhold

Den såkalt «PlusDrive»-aktiverte Iveco S-Way-lastebilen er «designet for å forbedre sikkerhet, effektivitet, føreropplevelse og gi et mer bærekraftig alternativ for flåter», som det heter på fint i pressemeldingen.

- Tyskland er ledende og en trendsetter innen autonom kjøring, så vi er glade for å lansere vårt offentlige testprogram i et land som lenge har omfavnet teknologiinnovasjon og sikkerhetsløsninger som høyautomatiserte lastebiler. Dette er en viktig fase i våre planer om å bringe høyautomatiserte lastebiler til markedet, sier Marco Liccardo, Chief Technology & Digital Officer, Iveco Group.

Den offentlige veitestingen starter i Tyskland, og vil utvides til Østerrike, Italia og Sveits i løpet av de kommende månedene.

Tanken er at hvert lands unike veier og kjøreforhold vil utsette den høyautomatiserte lastebilen for et bredt spekter av terreng, hellinger, værforhold og kjørescenarier som skal gi nyttig læring til den automatiserte kjøreteknologien.

Første steg

Bilbransjen er omforent om en femtrinns skala som beskriver ulike nivåer av autonom kjøring, der det femte nivået er hundre prosent selvkjørende - uten menneskelig inngripen. Men Iveco og Plus opplyser ikke i pressemeldingen hvilket nivå deres testkjøring befinner seg på.

Anders Velta, Country Sales Manger hos Iveco Norge AS, synes testprogrammet er interessant for Norge:

- Iveco Norge følger prosjektet tett og vi gleder oss til å se selvkjørende Iveco-lastebiler på våre breddegrader. Første steg vil være de nye GSR-reglene (general safety regulation) fra EU som trer i kraft juli 2024, der en rekke sikkerhetssystemer blir lovpålagte, for eksempel Lane Departure Warning, tretthetssensor for føreren, fartsassistent som leser veiskilt og så videre, sier han.

Powered by Labrador CMS