-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kinesisk futurist – allerede på hjul
Det er ikke lenge siden vi fortalte om kinesiske DeepWay som allerede hadde begynt å distribuere sine fremtidsrettede smart-biler designet av Pininfarina. Her er en annen spennende start-up i den tunge klassen.
Det er et visst poeng i at dersom man stapper en bil full av avansert teknologi, bør den også se slik ut.
Det har i hvert fall kreftene bak DeepWay gjort. Som vi nylig fortalte og viste er mye av teknologien hentet fra Baidus arbeid med autonom kjøring, og de ba Pininfarina pakke inn det hele slik at man virkelig forsto at dette var annerledes og nytt.
Et annet ambisiøst prosjekt, som riktignok ikke er kommet like langt, er Windrose.
Bilder av en svært strømlinjeformet trekkvogn har dukket opp nå og da de siste årene.
Aerodynamisk
Nå begynner detaljene å bli litt klarere, og det mest åpenbare er kanskje at den er virkelig strømlinjeformet.
En luftmotstandskoeffisient på 0,2755 er langt under det en rekke «aerodynamiske» personbiler byr på. Men uansett strømlinjer – en stor lastebil kan ikke gjemme bort en annen viktig aero-faktor: frontarealet.
Prosjektet har pågått et par år. I spissen står Wen Han, med skikkelig bakgrunn fra Stanford Universitetet.
Selskapets hjemmesider forteller om mer enn 100 ansatte som jobber med bilen, mange av dem med erfaring fra etablerte produsenter. Mer enn 200 patenter er foreløpig tatt ut.
Målet er selvfølgelig å utvikle null-utslippere i den tunge enden, med smart-teknologi «som kan revolusjonere landeveistransporten i Kina, USA, Europa og andre markeder».
Tunge aktører
Med seg har Han en samling rådgivere fra en imponerende samling selskaper som Decathlon, Coca-Cola, Starbucks, Toys "R" Us, J.B. Hunt, XPO, Rokin Logistics, Li Auto, Geely og andre.
Alle er på en eller annen måte med på utviklingsarbeidet.
For eksempel gjorde de en re-design av rammen og andre vitale deler i fjor. Den nye konstruksjonen sendte de nylig på en 40 dagers test-tur der de tilbakela 10.000 km i stor høyde og med temperaturer mellom 43 og 48 grader.
Et av formålene var å teste de pneumatiske kretsene der det viste seg at høyder fra 2.800 til 4.700 meter ikke bød på problemer verken for kompressor eller kuplinger.
Denne testen kjørte de sammen med Decathlon som er sterkt interessert i distribusjon av sitt sportsutstyr, og Rokin – et logistikkfirma med mer enn 1.500 biler i flåten og som regner med å kunne ta de første Windrose-bilene i bruk neste år.
600 km med 49 tonn
Den modellen som testes nå regner man med skal klare inntil 600 kilometer med 49 tonn totalvekt. Et 800 Volt system skal sikre hurtiglading og IT-underlaget skal blant annet være Nivå 4-klart med fullt drive-by-wire opplegg ved lansering.
Decathlon vil også være viktig fordi de planlegger ladenett ved alle sine depoter. Men på det området dukket det nylig opp en ny partner.
Eiendomsselskapet Goodman Group, som har spesialisert seg på industri-eiendommer er kommet ombord og skal sammen med Windrose utvikle mega-watt lade-huber på sine eiendommer.
Selskapet er australsk, men med global virksomhet og har resultater som viser at de ikke lider under de lokale kinesiske eiendomsinvestor-problemene.
Samarbeidet skal i første runde konsentrere seg om selskapets kinesiske eiendommer. De første stasjonene er på plass neste år. Så skal innsatsen skaleres opp og også utvides til andre regioner.
Wen Han er selvfølgelig positiv:
– Goodman Gruppen vil utvikle høykvalitets, bærekraftige eiendommer på store globale markeder, og dette samarbeidet vil hjelpe oss og våre kunder til hurtigere å utvikle en karbon-nøytral distribusjonskjede, sier han.