Gammel kjenning ut i Europa

I 2020 kunne vi fortelle at StreetScooter var i ferd med å dø. En smart liten distribusjonsbil som kom fra en start-up ved Høyskolen i Aachen som etter hvert ble overtatt av Deutsche Post. Men selv ikke de kunne holde på med dette i evigheter.

Så dukket imidlertid en hvit ridder opp. Odin het han – et selskap som er drevet av bilproduksjons-veteraner som har vært ute en vinterdag (og sommernatt) før.

Da de overtok i 2022, kunne de se ut over en flåte på 17.500 biler i Tyskland og 5.000 i andre europeiske land og i Japan.

I realiteten en av de største elektriske nyttebilflåtene i hele verden.

Og nå kan de snart inkludere Storbritannia. Men nå heter de B-ON og skal ikke lenger bruke StreetScooter navnet. (Det er kanskje underlig å kalle firehjulinger med 4, 8 eller 20 kubikkmeter for scooter?)

De har gjort en avtale med International Motors Ltd. om distribusjon i UK, der IML i 50 år har representert en rekke bilmerker. IML er også på plass i Danmark, Sverige og andre markeder og ser vel ikke bort fra også å kunne spre den nye avtalen lenger ut i Europa.

I England planlegges det 25 forhandlere i løpet av neste år, men noe salgs- eller produksjonsmål har vi ikke fått.

Bilene vil enten selges i Max-formatet, med ferdige varekasser montert, eller som Giga, som er rent chassis/førerhus klart til det påbygget man måtte ønske.

Litt over 200 km rekkevidde og med en 11 kW AC-lader er den oppe på 80 % etter tre timer.

B-ON
B-ON
B-ON
B-ON
B-ON
B-ON
B-ON
B-ON
B-ON
B-ON
B-ON
Powered by Labrador CMS