-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Nytt lastebilmerke i USA – Hilsen Daimler Truck
Vi er vant til at kineserne lanserer nye bilmerker omtrent like ofte som de bytter skjorte. For europeiske og amerikanske produsenter skjer slikt sjelden. Men nå lanserer en europeer et nytt merke i USA.
Dette kom omtrent samtidig med at California stemte gjennom et forbud mot dieselmotorer i tunge biler etter 2036.
Daimler fortalte om en ny batterielektrisk bil fra dem, utviklet spesielt for det amerikanske markedet. Den nye bilen skal hete Rizon.
Merkevaren debuterte på Advanced Clean Transport-utstillingen i Anaheim, California, og bilen skal åpenbart konkurrere med klasse 4 og 5 bilene fra for eksempel Isuzu og Hino – samt mot alle de nye start-up’ene som jobber i dette segmentet.
Cab-over varianter
Karl Deppen, styremedlem i Daimler Trucks, sto for presentasjonen og sa at den nye bilene ikke ville ha noen innvirkning på det eksisterende programmet som bl.a. omfatter Freightliners eM2 bil på 26.000 pund (Klasse 6) eller 33.000 pund (Klasse 7)
De første bilene blir tre cab-over varianter med akselavstand mellom 4445 og 4750 mm. og med en rekke forskjellige påbygg. Vekten for Klasse 4 er 16.000 pund og Klasse 5: 1800 pund.
Bilene skal utstyres med et «OEM tilgjengelig drivlinje med eAksel» og med lithium jern-fosfat batterier fra CATL.
-Batteritypen er valgt fordi de byr på den beste kombinasjonen av sikkerhet, livslengde, vekt og rekkevidde, sa Andreas Deuschle, global sjef for Rizon. Han la også vekt på en robust ramme rundt batteripakken:
-Ekstra vekt? Ja visst. Men vi er overbevist om at dette er helt nødvendig for å minske batteriskader ved sidepåkjørsler, sa han.
California og New York
Deuschle har lang fartstid i Daimler Trucks, men er nå styremedlem i Daimler Trucks Asia, var sjef for Daimler-Kamaz i Russland frem til april i fjor, ble så sjef for Mitsubishi-Fusos internasjonale salg- og kunde-service, før han også fikk denne nye posisjonen.
Avhengig av batteripakke og motor får bilene en rekkevidde på 180 – 250 km og kan hurtiglades på 45 – 90 minutter. Førerstøttesystemer er state-of-the-art, og garantien er 5 år/75.000 km – for batteriet 5 år og 150.000 km.
Produksjonen starter i august og i USA skal salget skje gjennom Velocity Vehicle gruppen med 80 forhandlere. California og New York blir de første markedene. Velocity regner med å ha mer enn 50 ladepunkter med 150 kW på plass i løpet av året.