-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Nytt lastebilmerke i USA – Hilsen Daimler Truck
Vi er vant til at kineserne lanserer nye bilmerker omtrent like ofte som de bytter skjorte. For europeiske og amerikanske produsenter skjer slikt sjelden. Men nå lanserer en europeer et nytt merke i USA.
Dette kom omtrent samtidig med at California stemte gjennom et forbud mot dieselmotorer i tunge biler etter 2036.
Daimler fortalte om en ny batterielektrisk bil fra dem, utviklet spesielt for det amerikanske markedet. Den nye bilen skal hete Rizon.
Merkevaren debuterte på Advanced Clean Transport-utstillingen i Anaheim, California, og bilen skal åpenbart konkurrere med klasse 4 og 5 bilene fra for eksempel Isuzu og Hino – samt mot alle de nye start-up’ene som jobber i dette segmentet.
Cab-over varianter
Karl Deppen, styremedlem i Daimler Trucks, sto for presentasjonen og sa at den nye bilene ikke ville ha noen innvirkning på det eksisterende programmet som bl.a. omfatter Freightliners eM2 bil på 26.000 pund (Klasse 6) eller 33.000 pund (Klasse 7)
De første bilene blir tre cab-over varianter med akselavstand mellom 4445 og 4750 mm. og med en rekke forskjellige påbygg. Vekten for Klasse 4 er 16.000 pund og Klasse 5: 1800 pund.
Bilene skal utstyres med et «OEM tilgjengelig drivlinje med eAksel» og med lithium jern-fosfat batterier fra CATL.
-Batteritypen er valgt fordi de byr på den beste kombinasjonen av sikkerhet, livslengde, vekt og rekkevidde, sa Andreas Deuschle, global sjef for Rizon. Han la også vekt på en robust ramme rundt batteripakken:
-Ekstra vekt? Ja visst. Men vi er overbevist om at dette er helt nødvendig for å minske batteriskader ved sidepåkjørsler, sa han.
California og New York
Deuschle har lang fartstid i Daimler Trucks, men er nå styremedlem i Daimler Trucks Asia, var sjef for Daimler-Kamaz i Russland frem til april i fjor, ble så sjef for Mitsubishi-Fusos internasjonale salg- og kunde-service, før han også fikk denne nye posisjonen.
Avhengig av batteripakke og motor får bilene en rekkevidde på 180 – 250 km og kan hurtiglades på 45 – 90 minutter. Førerstøttesystemer er state-of-the-art, og garantien er 5 år/75.000 km – for batteriet 5 år og 150.000 km.
Produksjonen starter i august og i USA skal salget skje gjennom Velocity Vehicle gruppen med 80 forhandlere. California og New York blir de første markedene. Velocity regner med å ha mer enn 50 ladepunkter med 150 kW på plass i løpet av året.