KOMPLETT: Iveco og energiselskapet E.ON tilbyr integrerte ladeløsninger.

Inngår lade-samarbeid i Skandinavia

Skal tilby en integrert løsning, der Iveco leverer kjøretøyet og E.ON forsyner og støtter varebilkundene med ladestasjoner.

Selv om pressemeldingen ble sendt ut i dag, er ikke forbindelsen mellom Iveco og energiselskapet E.ON helt ny.

Da YrkesBil var i Torino i fjor høst, for å prøvekjøre nye eDaily, ble vi for første gang presentert for samarbeidet.

Skreddersydd og komplett

Avtalen om å tilby en integrert ladeløsning for markedene i Norge, Sverige og Danmark kommer naturligvis som følge av lanseringen av nettopp eDaily, og at etterspørselen etter elektriske varebiler er sterkt økende.

«Med samarbeidet kan kundene få en integrert løsning, der Iveco leverer kjøretøyet og E.ON forsyner og støtter Iveco-kundene med ladestasjoner i hele Skandinavia», skriver selskapene i pressemeldingen.

– Transportbransjen står foran en stor omstilling, der ladeinfrastrukturen kan være en utfordring. Det skal passe inn i logistikk- og transportmønsteret som ofte krever skreddersydde løsninger. Det er nettopp derfor dette er en viktig avtale for oss. Sammen med E.ON går vi foran og leverer en komplett elektrisk løsning med både Iveco eDaily og lademuligheter, sier Anders Velta, Country Sales Manager hos Iveco Norge.

– Markedet for varebiler går den elektriske veien, og vi forventer at markedsandelen for elektriske varebiler i Norge vil øke kraftig de neste årene. I Norge er den foreløpig på 39 prosent. Salget av varebiler øker hver måned, og det er ingen tvil om at det er den veien det går, fortsetter han.

Lading der behovet er

Samtidig påpeker Velta at ladeinfrastrukturen fortsatt henger etter.

– Vi er veldig glade for samarbeidet og for å kunne hjelpe Iveco-kunder med en integrert elektrisk løsning i Skandinavia. Dette skal vi blant annet få til ved å legge til rette for lademuligheter der behovet er, for eksempel der bilene lastes eller overnatter, forteller Christian Halleløv, Head of Global eTransport hos E.ON.

Han fortsetter:

– Hele ideen med samarbeidet er å ta bekymringen vekk fra kunden. Ivecos selgere er gode på ladeløsninger, men de trenger ikke å være eksperter. Når Iveco har solgt en eDaily, kommer E.ON på banen med ekspertise og støtter kunden med alle spørsmål de måtte ha om ladning. For eksempel om det er nok strøm på adressen eller om kapasiteten i nettet må økes. Hvis de skal lade utenfor byen, får de et kundekort slik at de kan lade på offentlige steder.

Sammen har Iveco og E.ON utarbeidet tre pakker de tilbyr eDaily-kunder: en liten, en medium og en stor.

Pakkene inneholder blant annet en løsning for å tilpasse kundens behov ved å legge til eller fjerne batterier når varebilen kjøpes, slik at kunden kan optimere rekkevidde og lastekapasitet.

Powered by Labrador CMS