Statens vegvesen har inngått en avtale om tungbilberging og beredskap med Redgo, og håper avtalen vil komme trafikantene til nytte når det er meldt ekstra dårlig vintervær.

Ny bilberger-avtale skal holde vegene åpne i vinter

Statens vegvesen har inngått en rammeavtale med bilbergerselskapet Redgo om tungbilberging og beredskap. Hensikten er å få fjernet tungbiler som setter seg fast på vinterføre.

Publisert

Når Metrologisk Institutt melder farevarsel med dårlig vintervær, har Statens vegvesen en ny beredskapsavtale med tungbilberger klar til bruk.

– Vi vet av erfaring at enkelte tungbiler kan sette seg fast når det blir utfordrende forhold. Når vi får farevarsler, vil vi melde fra til Redgo og be de stille seg opp på utvalgte steder. Målet er å få trafikken til å flyte igjen så raskt som mulig, sier Ingmar Ulvenes, seksjonssjef for Drift sør i Statens vegvesen.

Vellykket pilot i fjor

Den nye avtalen gjelder for europaveger og riksveger som Statens vegvesen har ansvaret for i Agder, Telemark, Vestfold og Oslo.

– Vi hadde en pilot forrige vinter med en bilberger for strekningene E134 Brunkeberg-Røldal og rv. 9 fylkesgrense Agder/Telemark-Haukeli. Erfaringene herfra var veldig gode, og vi besluttet å få til en avtale for en større del av vegnettet vårt, forteller Ulvenes.

Med den nye avtalen skal Redgo stille med kjøretøy og nødvendig utstyr, samt mannskap med nødvendig kompetanse og sertifisering.

– Når vi ser at krevende vintervær er meldt, kan vi kalle ut Redgo på de stedene vi mener er nødvendige, sier seksjonssjefen.

Tungberger fra Redgo.

Sjåføren har fortsatt ansvar

Hvis et vogntog setter seg fast, vil en bilberger få beskjed. Det havarerte kjøretøyet, eller kjøretøy som på en eller annen måte utgjør en fare, vil bli fjernet fra vegen.

– Vogntoget vil da bli berget og transportert til nærmeste godkjente oppstillingsplass eller annet avtalt sted. Målet med avtalen er å sikre fremkommelighet og trafikksikkerhet, sier Ingmar Ulvenes.

Regelen i dag er at sjåføren eller eieren av vogntog, må betale for bilberging hvis det blir stående fast. Den nye avtalen med Redgo endrer ikke på det.

– Eieren av kjøretøyet har fortsatt ansvaret, og dette endret ikke krav til dekk, kjettinger og så videre, men målet vårt er å få bort kjøretøy som er til hinder for trafikken så fort som mulig. Oppgjøret får vi ta i etterkant, men penger og formaliteter skal i alle fall ikke være til hinder for fremkommelighet, fastslår Ulvenes.

Bilberger-avtale erstatter ikke brøyting

Den nye avtalen for tungbilberging og beredskap skal på ingen måte erstatte vinterdriften av vegene våre.

– Vi skal fortsatt brøyte, strø og salte vegene våre, men kommer det mye snø på en gang, kan ikke brøytebilene være alle steder samtidig. Vi har såpass med erfaring at vi vet at noen vogntog kan få problemer når det er ordentlig ruskevær. Vi vet også hvilke bakker som pleier å være utfordrende. Derfor har vi nå inngått denne avtalen, forteller seksjonssjefen for Drift sør i Statens vegvesen.

Den nye avtalen om tungbilberging og beredskap gjelder i ett år, men det ligger muligheter for opsjon i kontrakten.

– Redgo har døgnkontinuerlig beredskap i alle sine regioner og har flere lokale stasjoner. Vi håper dette samarbeidet vil komme trafikantene til nytte. Så langt har vi hatt lite snø, men begynner det først å snø, vet vi at det kan komme en del. Vi mener vi har ett kort ekstra å spille med til årets vinter, sier Ulvenes.

Powered by Labrador CMS