-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS

YRKESBILEN MIN
– Kun det beste er godt nok for våre kunder
Jan Såtvedt, eier av Team Tour AS, holder seg til ett bussmerke og kan ikke tenke seg en annen yrkesbil.
– Hvorfor kjører du akkurat denne yrkesbilen?
– Fordi Setra er best – på sikkerhet, komfort og kvalitet. Og derav også dyrest. Men for kundene er bare det beste godt nok.
– Eier, leier eller leaser du bilen?
– Vi kjøper bussene, men under pandemien fikk vi ingen støtte ved lånefinansiering, slik det var med leasing. For oss som hadde flere busser finansiert med lån ble dette svært ugunstig.
– Hvordan er yrkesbilen å kjøre?
– Å kjøre er denne bussen som en personbil. Dessuten har vi fordeler ved å sitte høyere. Jeg kan kjøre mye lenger uten å bli sliten med denne enn med en personbil.
– Hva er denne yrkesbilens beste egenskap?
– Setra ha et flott design, men det bese er nok det du ikke ser – sikkerheten og komforten. Og selvsagt at driftssikkerheten er så høy. Som det sto på Freia Melkesjokolade i gamle dager – ingen over og ingen ved siden!
– …og hva ved bilen irriterer deg mest – og hvorfor?
– Ingen ting å nevne her – annet enn at deleprisene er høye, og at Setra er dyre å kjøpe. Sånn er det bare...
– Om du kunne be de som konstruerte bilen endre på noe – hva skulle det vært?

– Det handler i så fall om småting. Noen av lysbryterne på dashbordet, for dør og mikrofon, kan være vanskelige å se i dagslys. Det er bagateller, og er sikkert også bare bagateller å fikse. Det meste er gjort riktig, men så er også grunnarbeidetm godt. Før utviklingen av Setra 400 reiste fem mann fra fabrikken rundt og snakket med sjåfører om hva de likte – og hva de ikke likte så godt.
Resultatet har blitt en veldig flott buss.
– Har noe ved bilen overrasket deg? I så fall hva?
– Det er definitivt positivt at en så stor buss kan kjøres så rimelig som denne. Motoren er en Euro 6 Daimler DDI 6.
– Hvor ofte vasker du yrkesbilen?
– Den vaskes ut- og innvendig hver gang den er i bruk.
– Hva legger du mest vekt på i valg av yrkesbil?
– Hvordan den er som arbeidsplass; sikkerhet og komfort for passasjerer og sjåfør. Og plass, da - jeg måler 1,99 m på strømpelesten.
– Hva blir din neste yrkesbil?
– Setra, med 99,9 prosent sikkerhet. Sånn er det bare, slutter Jan Såtvedt.