-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Enkeltgodkjenning må bli enkelt – kan det endelig skje i 2025?
INNLEGG: Hensikten med dagens ordning var å effektivisere og sikre likebehandling. Dette har ikke gått som forventet.
Statens vegvesen har nå akseptert en hyppigere dialog, noe som kan gi en ny giv for sentral dokumentgodkjenning og effektivisering av enkeltgodkjenning av tunge kjøretøyer!
Systemet er blitt rigorøst med omfattende krav til dokumentasjon. Det oppleves heller ikke likebehandling som forventet. Og Statens vegvesens kapasitet er for knapp, særlig i ferieperioder. Det har oppstått en «ond sirkel» som må snus for at ordningen skal kunne bli en suksess.
På bl.a. NBFs initiativ inviterte fire organisasjoner seg til Vegdirektoratet 8. oktober; de fire var Norges Bilbransjeforbund, Bilimportørenes Landsforening, Norges Lastebileier-Forbund og Påbyggergruppen.
På møtet tok vi opp, punkt for punkt, hva som ikke er tilfredsstillende. Ikke minst på grunn av ny «rekord» i uakseptable behandlingstider sommeren 2024. Ventetiden var opp til ca. 40 dager. Kombinasjonene med lange ventetider og krav til store mengder innsendt dokumentasjon bidrar til at SVV mener det er for mange feil. Konsekvensen er merarbeid for begge parter, som igjen øker ventetiden. Dermed den «onde sirkelen».
Systemet må forenkles, og mer overlates til f.eks. egenerklæring, for at behandlingstid og -kvalitet skal bli innenfor de rammene som opprinnelig var skissert for ordningen. Det dreier seg om nye kjøretøyer, og vi er ikke bekymret for at kvaliteten på nyregistrerte kjøretøyer skal lide av slike forenklinger.
Det bør etableres en ordning hvor leverandør selv foretar prosessen med godkjenning av et nytt kjøretøy, og hvor SVV til slutt kun foretar den formelle registreringen; dette selvsagt i kombinasjon med stikkprøver og erfaringsbasert tillit. Dette er i tråd med prinsippet som gjelder for Periodisk kjøretøykontroll.
Statens vegvesen har nå kommet tilbake til oss med en plan for månedlige arbeidsmøter første halvår 2025. NBF vil berømme SVV for å ha kommet oss i møte når det gjelder å intensivere dialogen. Så får vi se hva som kommer ut av den kommende prosessen, i form av forhåpentligvis konkrete forbedringer.
Dette betyr at vi håper å gå inn i 2025 med en ny giv når det gjelder effektivisering av enkeltgodkjenning og sentral dokumentgodkjenning!
Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg, og er gjengitt med tillatelse.