-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Enkeltgodkjenning må bli enkelt – kan det endelig skje i 2025?
INNLEGG: Hensikten med dagens ordning var å effektivisere og sikre likebehandling. Dette har ikke gått som forventet.
Statens vegvesen har nå akseptert en hyppigere dialog, noe som kan gi en ny giv for sentral dokumentgodkjenning og effektivisering av enkeltgodkjenning av tunge kjøretøyer!
Systemet er blitt rigorøst med omfattende krav til dokumentasjon. Det oppleves heller ikke likebehandling som forventet. Og Statens vegvesens kapasitet er for knapp, særlig i ferieperioder. Det har oppstått en «ond sirkel» som må snus for at ordningen skal kunne bli en suksess.
På bl.a. NBFs initiativ inviterte fire organisasjoner seg til Vegdirektoratet 8. oktober; de fire var Norges Bilbransjeforbund, Bilimportørenes Landsforening, Norges Lastebileier-Forbund og Påbyggergruppen.
På møtet tok vi opp, punkt for punkt, hva som ikke er tilfredsstillende. Ikke minst på grunn av ny «rekord» i uakseptable behandlingstider sommeren 2024. Ventetiden var opp til ca. 40 dager. Kombinasjonene med lange ventetider og krav til store mengder innsendt dokumentasjon bidrar til at SVV mener det er for mange feil. Konsekvensen er merarbeid for begge parter, som igjen øker ventetiden. Dermed den «onde sirkelen».
Systemet må forenkles, og mer overlates til f.eks. egenerklæring, for at behandlingstid og -kvalitet skal bli innenfor de rammene som opprinnelig var skissert for ordningen. Det dreier seg om nye kjøretøyer, og vi er ikke bekymret for at kvaliteten på nyregistrerte kjøretøyer skal lide av slike forenklinger.
Det bør etableres en ordning hvor leverandør selv foretar prosessen med godkjenning av et nytt kjøretøy, og hvor SVV til slutt kun foretar den formelle registreringen; dette selvsagt i kombinasjon med stikkprøver og erfaringsbasert tillit. Dette er i tråd med prinsippet som gjelder for Periodisk kjøretøykontroll.
Statens vegvesen har nå kommet tilbake til oss med en plan for månedlige arbeidsmøter første halvår 2025. NBF vil berømme SVV for å ha kommet oss i møte når det gjelder å intensivere dialogen. Så får vi se hva som kommer ut av den kommende prosessen, i form av forhåpentligvis konkrete forbedringer.
Dette betyr at vi håper å gå inn i 2025 med en ny giv når det gjelder effektivisering av enkeltgodkjenning og sentral dokumentgodkjenning!
Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg, og er gjengitt med tillatelse.