-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Enkeltgodkjenning må bli enkelt – kan det endelig skje i 2025?
INNLEGG: Hensikten med dagens ordning var å effektivisere og sikre likebehandling. Dette har ikke gått som forventet.
BilJobb.no
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
Statens vegvesen har nå akseptert en hyppigere dialog, noe som kan gi en ny giv for sentral dokumentgodkjenning og effektivisering av enkeltgodkjenning av tunge kjøretøyer!
Systemet er blitt rigorøst med omfattende krav til dokumentasjon. Det oppleves heller ikke likebehandling som forventet. Og Statens vegvesens kapasitet er for knapp, særlig i ferieperioder. Det har oppstått en «ond sirkel» som må snus for at ordningen skal kunne bli en suksess.
På bl.a. NBFs initiativ inviterte fire organisasjoner seg til Vegdirektoratet 8. oktober; de fire var Norges Bilbransjeforbund, Bilimportørenes Landsforening, Norges Lastebileier-Forbund og Påbyggergruppen.
På møtet tok vi opp, punkt for punkt, hva som ikke er tilfredsstillende. Ikke minst på grunn av ny «rekord» i uakseptable behandlingstider sommeren 2024. Ventetiden var opp til ca. 40 dager. Kombinasjonene med lange ventetider og krav til store mengder innsendt dokumentasjon bidrar til at SVV mener det er for mange feil. Konsekvensen er merarbeid for begge parter, som igjen øker ventetiden. Dermed den «onde sirkelen».
Systemet må forenkles, og mer overlates til f.eks. egenerklæring, for at behandlingstid og -kvalitet skal bli innenfor de rammene som opprinnelig var skissert for ordningen. Det dreier seg om nye kjøretøyer, og vi er ikke bekymret for at kvaliteten på nyregistrerte kjøretøyer skal lide av slike forenklinger.
Det bør etableres en ordning hvor leverandør selv foretar prosessen med godkjenning av et nytt kjøretøy, og hvor SVV til slutt kun foretar den formelle registreringen; dette selvsagt i kombinasjon med stikkprøver og erfaringsbasert tillit. Dette er i tråd med prinsippet som gjelder for Periodisk kjøretøykontroll.
Statens vegvesen har nå kommet tilbake til oss med en plan for månedlige arbeidsmøter første halvår 2025. NBF vil berømme SVV for å ha kommet oss i møte når det gjelder å intensivere dialogen. Så får vi se hva som kommer ut av den kommende prosessen, i form av forhåpentligvis konkrete forbedringer.
Dette betyr at vi håper å gå inn i 2025 med en ny giv når det gjelder effektivisering av enkeltgodkjenning og sentral dokumentgodkjenning!
Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg, og er gjengitt med tillatelse.