Ny Fiat-importør

Importselskapet for Suzuki og Isuzu overtar importen for Fiat person- og varebiler. Det blir ingen endring for Alfa Romeo.

Publisert
<br>Fiat Croma stasjonsvogn er en av bilene den norske importøren skal satse hardt på.<br>

Fiat Croma stasjonsvogn er en av bilene den norske importøren skal satse hardt på.

Ingen har gjennom årene hatt flere importører enn Fiat. Felles for dem alle er at de ikke har hatt målbar suksess. De siste årene har det vært et selskap i MotorGruppen (Mitsubishi og Chevrolet) som har vært importør. Nå avvikler de Fiat.

Stafettpinnen går til RSA som er mest kjent for import av Suzuki og Isuzu. MotorGruppen skal fortsette med Alfa Romeo.

- Fiat passer som hånd i hanske for oss, sier adm. direktør Frank Dunvold i RSA. Det er ingen konkurranse med Suzuki og Isuzu. På personbiler blir Suzuki firehjulstrekk – Fiat forhjulstrekk.

Avtalen med Fiat ble underskrevet i Torino i dag – og mandag vil den nye importøren være operativ.

- Vi har kjøpt de ca 350 Fiat som står på importlageret i Norge, sier Dunvold. Vi øker ikke bemanningen ved vårt importselskap bortsett fra fire personer som skal arbeide innen deler, ettermarked og teknikk. Vi overtar delelageret 1. juni – men starter med salg av bilene i dag.

Leke med de store

Innen årets utgang skal Fiat ha 80 forhandlere landet rundt. Innen tre år skal Fiat være blant landets ti mest solgte bilmerker. Bilene skal selges med 3 års garanti (100.000 km). Fiat skal ikke lengre være bil for de spesielle – men for folk flest.

Nå er arbeidet i gang med å etablere et nytt forhandlernett.

• De av dagens Fiat-forhandlere som har vist gode resultater, vil få første prioritet til å fortsette. De forhandlere som eies av dagens Fiat-importør (MotorForum) vil trolig slutte med Fiat og bare selge Chevrolet, Alfa Romeo og Mitsubishi.

• Forhandlere av Suzuki og Isuzu, som ikke er konkurrenter til Fiat-forhandlerne, vil deretter få muligheten til å bli forhandler. Det inkluderer de fleste detaljforretninger som RSA selv eier, samt store forhandlere i Bergen og Trondheim

• På steder der man ikke har forhandlere etter disse to systemer, vil man finne nye forhandlere.

- Det er ingen grunn til at vi ikke skal lykkes med Fiat, sier Dunvold. Vi vil bruke millioner i markedsføring og utnytte det vi har lært med Suzuki og Isuzu. Det blir norske kampanjer laget på norsk for nordmenn.

- Fiat er ledende når det gjelder miljø og lavt utslipp og bilene er som skapt for de norske bilavgiftene.

Ikke skreddersøm

Den nye Fiat-importøren satser på både personbiler og varebiler. Det blir dog et begrenset modellutvalg – der man bare vil selge utvalgte varianter.

- Vi skal ikke drive med målsøm, men satser på konfeksjon, sier Dunvold. Innen personbiler blir det bredt program med alt fra Fiat 500 til den nye Croma stasjonsvogn. Men det blir få varianter av hver modell.

Satser stort på varebil

Det blir en stor satsning på Fiats varebiler.

- Ingen har større produktprogram, sier Dunvold. Fiat har alt fra små pickups til store kassevogner. Noen av modellene er utviklet i samarbeid med PSA (Peugeot og Citroen) – mens andre er Fiats egne. Jeg ser store potensialer i dette programmet, og vi satser på å bli markedsleder innenfor flere av bilgruppene.

Fiat har lenge samarbeidet med indiske Tata om utvikling av en felles pickup-serie produsert i Sør-Amerika. Tanken var at denne skulle bli en direkte konkurrent til Isuzu.

- Samarbeidet er skrinnlagt, sier Dunvold.

Frykter ikke kvaliten

I følge Dunvold har Fiat i dag et kvalitetsnivå langt over det som er standard på nye biler. De siste årene skal det være skjedd en revolusjon på fabrikken og kvaliteten er dramatisk forbedret.

- Vi bruker ikke tid på å snakke om hvordan Fiat en gang var, sier han. Vi ser på de bilene Fiat i dag produserer. Alle undersøkelser bekrefter at kvaliteten er det ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved. Det må være en grunn til at Fiat er av de merkene med størst fremgang i Europa – og Norge har lenge ligget etter. Det skal vi nå endre på. Vi starter i dag.

Powered by Labrador CMS