-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Hvorfor ikke Saveiro?
Det er ikke mange små pickups å velge mellom. Så hvorfor reserverer Volkswagen sin funky Saveiro eksklusivt for Sør-Amerika.

Amarok kjenner vi jo. Den startet som noe fra Argentina, men er i dag adoptert av en rekke markeder, ikke minst det europeiske.
Nå kan selvfølgelig markeds-strategene hos VW verden bedre enn meg, men jeg kan allikevel ikke skjønne hvorfor den Brasil-designede og -bygde Saveiro er uaktuell for Europa.
Dette er en gammel modell, den kom i 2009, og er hele veien basert på Gol. Men akkurat som Gol ble face-løftet i år, dukker også Saveiro opp i ny ham.
Bilen er basert på PQ25-plattformen (Polo/A1/Fabia/Ibiza) men der personbilutgavene har en akselavstand på 247 cm, har pickup’en fått sin forlenget til 275.
Hvilket selvfølgelig kommer ekstra godt med i en utgave som er ny for året. Dette er nemlig første gang Saveiro er kommet i en double-cab utgave. Og se på bildene – i Cross-utgaven ser den da virkelig ut som lillebroren til en Amarok.
Tema med variasjoner
Det finnes andre karosseriversjoner: single cab, extended cab og crew cab. Double Cab heller helt over i personbilavdelingen.
Som Double Cab måler den 154 cm oppover – det er 4 cm mer enn den vanlige pickup’en, og med 451 cm er den enda lenger enn normalen.
Men på tross av personbilmål på innsiden har den fremdeles segmentets største kasse. En innvendig lengde på planet på litt over en meter er størst blant alle som deltar i denne gruppen.
Det er Fiat Strada som er den største konkurrenten, og de har hatt sin Cabina Dupla siden 2010, så man kan jo lure på hvorfor det har tatt så lang tid hos tyskerne.
Vil ha femseter
Grunnen til at Fiat har solgt dobbelt så mange pickups som VW er nettopp dobbel-kabinen. Trekk fra denne karosseriformen, og Saveiro har vært bestselger – sier VW.
(saken fortsetter)
Bilen bruker den 1,6-liters fleksifuel motoren som er vanlig i Brasil, med 104 hester – som imidlertid kan økes til 120 i Cross-utgaven – og med en fem trinns manuell. Fleksifuel betyr, som du kanskje har gjettet, at den kan svitsje mellom bensin og etanol. Den kan frakte 600 kg.
Når den nå står klar på Volkswagens 630 Brasil-forhandlere vil den også ha en overraskende lang liste sjåfør-støtter, hentet rett fra den tyske elektronikk-katalogen.
Men – som sagt – alt dette vil antakelig forbli uten noen interesse for vårt norske marked.
Forresten, hvis du lurte. Saveiro tilhører samme slekten som Corvette: Begge navnene er betegnelsen på ganske kjappe seilskuter.