-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Renaults Hyvia-prosjekt
Renault har for lengst trukket opp elektrifiseringslinjen sin. Men nå utvider de den. Sammen med Plug Power lanserer de Hyvia – et prosjekt med hydrogen for varebiler.
Plug Power er et amerikanske selskap som spesialiserer seg på ganske grønn hydrogen.
Nå har de og Renault gått sammen om en komplett hydrogen-pakke, fra produksjon av hydrogen, via infrastrukturen og fyllestasjoner til elbiler der strømmen produseres fra brenselceller om bord.
Det skal starte allerede i høst med tre modeller basert på Master. Og Renault skal ikke bare sørge for bilene, de skal også sørge for finansiering og vedlikehold – her skal kunden slippe å ta noe risiko.
Finansieringen omfatter også de første mobile fyllestasjonene som skal på plass.
Basisbilen skal både ha en vanlig elbilbatteripakke på 33 kWt og en brenselcelle på 30 kWt. Oppmerksomheten konsentreres selvfølgelig rundt denne.
Tankene kan ha volum mellom 3 og 7 kg, avhengig av kjøremønster. Med de største tankene går bilen inntil 500 kilometer, derav 100 km på ren batteridrift.
Bilene skal kunne ha en volum på inntil 19 kubikk, eller en kapasitet på inntil 15 personer som minibuss. Man regner dessuten med at mobile tankstasjoner skal være i operasjon mot slutten av året, samtidig som de første bilene skal leveres.
Hyvia sier selv at de tar sikte på hele Europa, men foreløpig er det Frankrike som gjelder. Fire punkter er valgt ut, alle sammen i nærheten av Renaults produksjonssteder.
Ny sjef for nye Hyvia er forresten David Holderbach. Han har vært tre år med Nissan og deretter 12 år med Renault – nå sist på servicemarked-siden.