-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS

Milepæl: – Nå får halve landet posten levert elektrisk
Nå kjøres alle Postens ruter i Oslo, Skien og Porsgrunn med elkjøretøy. Samtidig melder Posten Bring at post og pakker nå leveres med elkjøretøy til halvparten av landets innbyggere.

– Denne uken har vi fått på plass våre siste elkjøretøy i Oslo, Skien og Porsgrunn, noe som innebærer at vi alene leverer post og pakker med elbiler til over én million mennesker i Stor-Oslo og Grenlandsområdet. Det er en bragd som ikke hadde vært mulig uten fantastiske ansatte som virkelig har stått på de siste fem årene, sier konserndirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Bring.
Elektrisk til halve landet
Samtidig med at Posten har blitt elektrisk på varebil i de tre byene, når Posten Bring en nasjonal milepæl. Nå leveres post med elkjøretøy til 2,7 millioner innbyggere i Norge – altså halvparten av landets befolkning. Stadig melder nye kommuner og byer at de er i mål med utskifting av bilparken.
– Det har ikke vært enkelt å bytte ut kjøretøyparken og få på plass biler på fornybar energi. Vi har gjennom årene støtt på mange utfordringer, men med løsningsorienterte ansatte og gode partnere har vi klart å løse dette. Jeg er stolt over at vi nå kan feire denne milepælen, sier Ryen.
Kjepper i hjulene
Målet for Posten Bring har hele tiden vært å fase ut de fossile varebilene, men med pandemi og krig har det tatt noe lenger tid enn ønsket.
– Dårlig tilgang på elektriske varebiler både under pandemien og det siste året med krig i Ukraina har ført til at vi har måttet vente lenger enn vi skulle ønske. Nå er vi i mål, men det betyr ikke at vi er ferdige. Flere byer og kommuner blir i løpet av året helelektriske på varebil. Videre satser vi stort på omlegging til elektriske lastebiler. Dette er et viktig satsningsområde for oss i årene framover, forsikrer Ryen.
I dag benytter Posten Bring rundt 1.900 elektriske kjøretøy, som er landets største flåte av elbiler. Fra før av har byer og kommuner som Bærum, Asker, Hamar, Tønsberg og Longyearbyen kommet i mål med elektrifiseringen av varebil-parken. Nå kommer også Oslo, Porsgrunn og Skien i mål.
Halverte utslipp på ti år

– Dette er ikke bare en merkedag for oss, men også for innbyggerne i disse byene og kommunene. I løpet av de siste ti årene har vi kuttet våre totale klimautslipp med 50 prosent, noe som betyr bedre luftkvalitet for innbyggerne, i tillegg til mindre støy langs veiene. Nå skal vi feire hvor langt vi har kommet, men samtidig fortsette arbeidet med å kutte utslippene fra vår øvrige transportvirksomhet, sier Ryen.
Fakta:
- 2,7 millioner innbyggere, halvparten av landets innbyggere, får nå levert post og pakker med elkjøretøy
- Framover vil Posten Bring fortsette å fase ut fossile kjøretøy over hele landet, også tyngre kjøretøy
- I Oslo er det nå 183 elvarebiler som leverer pakker og post til innbyggerne, i tillegg til små el-biler
- I Skien og Porsgrunn er det totalt 36 elkjøretøy som står for distribusjonen
- Fra før av har byer og kommuner som Asker, Bærum, Hamar, Tønsberg og Longyearbyen fått erstattet sine fossile varebiler med elektriske alternativer
