-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Milepæl: – Nå får halve landet posten levert elektrisk
Nå kjøres alle Postens ruter i Oslo, Skien og Porsgrunn med elkjøretøy. Samtidig melder Posten Bring at post og pakker nå leveres med elkjøretøy til halvparten av landets innbyggere.

– Denne uken har vi fått på plass våre siste elkjøretøy i Oslo, Skien og Porsgrunn, noe som innebærer at vi alene leverer post og pakker med elbiler til over én million mennesker i Stor-Oslo og Grenlandsområdet. Det er en bragd som ikke hadde vært mulig uten fantastiske ansatte som virkelig har stått på de siste fem årene, sier konserndirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Bring.
Elektrisk til halve landet
Samtidig med at Posten har blitt elektrisk på varebil i de tre byene, når Posten Bring en nasjonal milepæl. Nå leveres post med elkjøretøy til 2,7 millioner innbyggere i Norge – altså halvparten av landets befolkning. Stadig melder nye kommuner og byer at de er i mål med utskifting av bilparken.
– Det har ikke vært enkelt å bytte ut kjøretøyparken og få på plass biler på fornybar energi. Vi har gjennom årene støtt på mange utfordringer, men med løsningsorienterte ansatte og gode partnere har vi klart å løse dette. Jeg er stolt over at vi nå kan feire denne milepælen, sier Ryen.
Kjepper i hjulene
Målet for Posten Bring har hele tiden vært å fase ut de fossile varebilene, men med pandemi og krig har det tatt noe lenger tid enn ønsket.
– Dårlig tilgang på elektriske varebiler både under pandemien og det siste året med krig i Ukraina har ført til at vi har måttet vente lenger enn vi skulle ønske. Nå er vi i mål, men det betyr ikke at vi er ferdige. Flere byer og kommuner blir i løpet av året helelektriske på varebil. Videre satser vi stort på omlegging til elektriske lastebiler. Dette er et viktig satsningsområde for oss i årene framover, forsikrer Ryen.
I dag benytter Posten Bring rundt 1.900 elektriske kjøretøy, som er landets største flåte av elbiler. Fra før av har byer og kommuner som Bærum, Asker, Hamar, Tønsberg og Longyearbyen kommet i mål med elektrifiseringen av varebil-parken. Nå kommer også Oslo, Porsgrunn og Skien i mål.
Halverte utslipp på ti år

– Dette er ikke bare en merkedag for oss, men også for innbyggerne i disse byene og kommunene. I løpet av de siste ti årene har vi kuttet våre totale klimautslipp med 50 prosent, noe som betyr bedre luftkvalitet for innbyggerne, i tillegg til mindre støy langs veiene. Nå skal vi feire hvor langt vi har kommet, men samtidig fortsette arbeidet med å kutte utslippene fra vår øvrige transportvirksomhet, sier Ryen.
Fakta:
- 2,7 millioner innbyggere, halvparten av landets innbyggere, får nå levert post og pakker med elkjøretøy
- Framover vil Posten Bring fortsette å fase ut fossile kjøretøy over hele landet, også tyngre kjøretøy
- I Oslo er det nå 183 elvarebiler som leverer pakker og post til innbyggerne, i tillegg til små el-biler
- I Skien og Porsgrunn er det totalt 36 elkjøretøy som står for distribusjonen
- Fra før av har byer og kommuner som Asker, Bærum, Hamar, Tønsberg og Longyearbyen fått erstattet sine fossile varebiler med elektriske alternativer
