-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Milepæl: – Nå får halve landet posten levert elektrisk
Nå kjøres alle Postens ruter i Oslo, Skien og Porsgrunn med elkjøretøy. Samtidig melder Posten Bring at post og pakker nå leveres med elkjøretøy til halvparten av landets innbyggere.
– Denne uken har vi fått på plass våre siste elkjøretøy i Oslo, Skien og Porsgrunn, noe som innebærer at vi alene leverer post og pakker med elbiler til over én million mennesker i Stor-Oslo og Grenlandsområdet. Det er en bragd som ikke hadde vært mulig uten fantastiske ansatte som virkelig har stått på de siste fem årene, sier konserndirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten Bring.
Elektrisk til halve landet
Samtidig med at Posten har blitt elektrisk på varebil i de tre byene, når Posten Bring en nasjonal milepæl. Nå leveres post med elkjøretøy til 2,7 millioner innbyggere i Norge – altså halvparten av landets befolkning. Stadig melder nye kommuner og byer at de er i mål med utskifting av bilparken.
– Det har ikke vært enkelt å bytte ut kjøretøyparken og få på plass biler på fornybar energi. Vi har gjennom årene støtt på mange utfordringer, men med løsningsorienterte ansatte og gode partnere har vi klart å løse dette. Jeg er stolt over at vi nå kan feire denne milepælen, sier Ryen.
Kjepper i hjulene
Målet for Posten Bring har hele tiden vært å fase ut de fossile varebilene, men med pandemi og krig har det tatt noe lenger tid enn ønsket.
– Dårlig tilgang på elektriske varebiler både under pandemien og det siste året med krig i Ukraina har ført til at vi har måttet vente lenger enn vi skulle ønske. Nå er vi i mål, men det betyr ikke at vi er ferdige. Flere byer og kommuner blir i løpet av året helelektriske på varebil. Videre satser vi stort på omlegging til elektriske lastebiler. Dette er et viktig satsningsområde for oss i årene framover, forsikrer Ryen.
I dag benytter Posten Bring rundt 1.900 elektriske kjøretøy, som er landets største flåte av elbiler. Fra før av har byer og kommuner som Bærum, Asker, Hamar, Tønsberg og Longyearbyen kommet i mål med elektrifiseringen av varebil-parken. Nå kommer også Oslo, Porsgrunn og Skien i mål.
Halverte utslipp på ti år
– Dette er ikke bare en merkedag for oss, men også for innbyggerne i disse byene og kommunene. I løpet av de siste ti årene har vi kuttet våre totale klimautslipp med 50 prosent, noe som betyr bedre luftkvalitet for innbyggerne, i tillegg til mindre støy langs veiene. Nå skal vi feire hvor langt vi har kommet, men samtidig fortsette arbeidet med å kutte utslippene fra vår øvrige transportvirksomhet, sier Ryen.
Fakta:
- 2,7 millioner innbyggere, halvparten av landets innbyggere, får nå levert post og pakker med elkjøretøy
- Framover vil Posten Bring fortsette å fase ut fossile kjøretøy over hele landet, også tyngre kjøretøy
- I Oslo er det nå 183 elvarebiler som leverer pakker og post til innbyggerne, i tillegg til små el-biler
- I Skien og Porsgrunn er det totalt 36 elkjøretøy som står for distribusjonen
- Fra før av har byer og kommuner som Asker, Bærum, Hamar, Tønsberg og Longyearbyen fått erstattet sine fossile varebiler med elektriske alternativer